8 Ocak 2018 Pazartesi

Arabanı Valeye bıraksan, Canın Tehlikede, AVM Otoparkındaysa, hasarın Ödenmeyebilir! Gene de Çözümü Var!




4 İş Kolik Arkadaş Sohbet Ediyor.
Konu: Otopark ve/veya Vale  Sorunlarını Nasıl Çözelim?
Kemal: Her zamanki gibi Kazan& Kazandır Eylem Planı “KAKEP” uygulamaları odağında kapalı otoparklar ve/veya valelerden kaynaklanan can ve mal kaybının önlenmesine yönelik önerilerimiz olacak.

Can: Basından takip etmişsinizdir. (2) Bir alışveriş merkezinin (AVM) otoparkında sürücülerden biri diğerinin aracına çarpar. Tutanak tutulur ve sigorta şirketine başvurulur. Sigorta şirketi, kazanın karayolunda değil de AVM’nin otoparkında meydana geldiğini gerekçe gösterir. Oluşan maddi zararı karşılamaz.
  1. UYANIŞ: “Bilinç Dışı Körlükten Kurtul”

Caner: Diğer olayımız, İstanbul Kadıköy’deki bir restoranda gece saat 00.30 sıralarında meydana gelir. (3) Bir restorandan çıkan iki müşteri, araçların geç getirilmesiyle ilgili valelerle tartışır. Tartışma kavgaya dönüşür. Valelerden biri tabancasını çekip müşterilere kurşun yağdırır.
Gelen sağlık ekibi, müşterilerden birinin (34) vücuduna isabet eden üç kurşunla öldüğünü belirler. Diğer müşteri (29) ise kaldırıldığı hastanede hayatını kaybeder. 

Serdar: Her iki olayda da sorun belli! Müşteriler arabalarını park etme öncesinde sorun yaşıyorlar. Sorun müşterilerin bazen mal kaybına bazen de can kaybına sebep olabiliyor. Soruna öyle bir çözüm bulalım ki, taraflardan kimse zarar görmesin.

2.     AMAÇ: “Kazan& Kazandır Amaçlarını Belirle”

Kemal: taraflardan hiç biri sorunu çözme yönünde öneri getirmiyor. Aksine tarafların her biri farklı bahanelerle sorunu çözümsüzlüğe itiyor;
Can: Sigorta şirketlerinin bazıları, otoparklarda -özellikle kapalı otoparklarda- meydana gelen maddi ve bedeni zararı karşılamayı ret ediyor.

Caner: AVM otoparklarında meydana gelecek ölümlü ya da yaralanmalı kazalarda mağdur olanların sigortan tazminat alıp alamayacağı tamamen sigorta şirketinin insafına kalmış durumda.
Serdar: Sürücülerin dava açarak birbirlerinden tazminat talep etmeleri halinde ise sonuç hakimin takdir yetkisine kalıyor. Anladığınız gibi, tam bir belirsizlik durumu söz konusu!

Kemal: Sigorta şirketleri, benzer şekilde, tarlanın ortasında, traktörün neden olduğu kaza sonucu ölen ya da yararlananlar için de tazminat ödemiyor.
Can: Sigorta şirketleri, ormanda meydana gelen kaza sonucu oluşan zararı da karşılamıyor.
Caner: Arazi aracı kullananların dağda, taşta off road yaparken birbirlerine verecekleri maddi ve bedeni zararları da Sigorta şirketleri,  ödemiyor. Çünkü tüm bu sayılan yerler karayolu tanımına girmiyor da ondan.

3.     HEDEF: “Hedefini Duyur”

Kemal: Gelelim vale sorununa! İnsanlar yüzbinlerce liraya aldıkları arabalarının anahtarının nasıl valeye emanet ediyorlar, doğrusu şaşkınlık içindeyim. Beyefendi, Türkiye’nin en büyük sporcuları arasında!  İsmi lazım değil. Gece eğlencesine çıkıyor. Altında ultra lüks araba! Kaza yapıyor. Kaçıyor. Ertesi gün ortaya çıkıyor. Kaza sonrası trafik ekibini beklemem gerektiğini bilmiyordum diye beyanı bile var.

4.     STRATEJİ: “Hedefe Uygun Strateji Seç”

Can: Soru şu? Neden gece eğlencesine taksiyle gidilmez? Valeye verilen para, taksi parasından fazla! Daha akıllıca çözümse, neden kendilerine özel şoför tutmazlar? Durun cevabı tahmin edeyim, Arabayla hava basılacak! Peki, kime hava atılacak? Bu yanındaki bayan olabilir. Gazeteci ordusu olabilir. Ne bileyim ben, aklıma gelmeyen başka birileri de olabilir.

Caner: Dönelim gene, kapalı otoparklardaki sigorta sorununa; Trafik sigortası genel şartları, karayolu tarifi şöyle:  
·         Karayolu Trafik Kanununa göre karayolu sayılan alanlar,
·         Diğer alanlardan genel trafiğe açık yerler,
·         Karayoluyla trafik bağlantısı olan yer,
Şeklinde tanımlanmış durumda!

5.     RİSK YÖNETİMİ: “Dinamik Önlemler Uygula”

Serdar: Sigorta şirketleri bu tanıma uyan alanlarda gerçekleşen maddi ve bedeni zararları karşılıyor. Anlaşılacağı üzere AVM otoparkı ya da kapalı otopark gibi alanlar tanımda yok. Bazı Sigorta şirketleri, genel şartlara uymadığı gerekçesiyle tazminat ödemeyi reddediyor. Bazı Sigorta şirketleri, ise genel şartlarda yer alan ‘karayoluyla trafik bağlantısı olan yer’ tanımına istinaden tazminatın ödeneceğini savunuyor.

Kemal:  Bahane belli; Sigorta tanımında net bir şekilde yazmıyor!  Kapalı otoparklarda meydana gelen kazaların sigortadan tanzimi konusunda bir risk var. Bu kaza maddi de olabilir, bedeni de. Sadece trafik sigortası için değil kasko sigortası için de aynı risk var.
Can: Kazada kusurluysanız ve karşı tarafın da kaskosu varsa; sigorta şirketi, kaskolu sigortalısının zararını karşılar. Sigorta şirketi ardından dönüp, sizin trafik sigortası şirketine rücu eder. Sizin şirket, ‘karayolu sayılmıyor zararı ödemem’ derse, sigorta şirketi kasko zararını sizden isteyebilir.

6.     TEKLİF: “Sektör Aktörlerine/Oyuncularına Ret Edilemeyecek Teklifler Getir”

Caner: Peki, bu sorun nasıl çözülür? üç yolu var;
1.       Hazine Müsteşarlığı, sigorta genel şartlarında değişiklik yapar. Kapalı otoparklar karayolu tanımı alır.
2.       Mahkemelerde açılan davalar sonucu Yargıtay’ın vereceği karara göre içtihat oluşur.
3.       Hırsızlıktan kazalara kadar kapalı otoparklara bırakılan ve valelerin teslim aldığı  araçlarda yaşanacak birçok olay için AVM ler ve vale kullanan işletmeler Sorumluluk Sigortası yaptırır. Devlet bu sigortayı işyerinin faliyeti için zorunlu tutar. Kazan& Kazan Eylem Planı Çözünüm budur.

7.     PAYLAŞIM: “Kazandığından Fazla Kazandır”

Kemal: AVM  lerde faliyet gösteren işyerleri ve vale kullanan barlar, lokantalar, eğlence yerleri müşterilerinden kazanç sağlıyorlar. Sıra araba hasarına gelince ortada yoklar. Sorumluluk Sigortası yaptırmalarının onları başta gelen sorumlulukları olduğunu düşünüyorum.

Serdar: AVM’ler her tarafa, ‘sorumluluk bize ait değildir’ tabelaları asmalarını müşteriye saygısızlık olarak görüyorum. Mahkemelerde aynı görüşte ki;  Yargı kararlarının tamamına yakını müşteriyi haklı buluyor. Yargıya gidildiğinde; Araçların başına gelen her türlü zarardan alışveriş merkezi yönetimi hukuken sorumlu tutuluyor.

Can: Hatta otoparka bıraktığı aracı çalınan vatandaşın zararını AVM yönetiminin karşılaması yönünde yargı kararları bile var. Durum böyle olunca da şu soru akla geliyor: AVM’ye ait ve alışverişi merkezi yönetiminin ücret aldığı özel otopark var. Vale kullanan işletmelerinin valeleri yüksek park ücreti alıyorlar! Üstelik çoğu vergisiz. Makbuz, fiş, fatura verenler son derece az.

Caner: Müşterinin arabası ve canına kast eden bir kazalara yönelik , neden Sorumluluk Sigortası zorunlu olmasın?  Bu hizmetin AVM’nin de sorumluluğu olması gerekir. Böyle bir sorumluluk sigortası zorunluluğu devlet ve biz müşteriler dahil tüm taraflar için bir kazan& kazan çözümü olacaktır.

8.     TAKTİKLER: “Ortaklaşa Kazandıran Taktikler Uygula”

Kemal: Yasal düzenlemeyi beklemeyede gerek yok! AVM Yönetimleri ve Vale kullanan işletmeler bugünden başlayarak Sorumluluk Sigortası yaptırabilirler. Bu konuda öncü ve lider olan AVM lerle bar, lokanta ve eğlence yerleri rakiplerine üstünlük sağlayacaklardır.

Serdar: Şahsen ben işletme sahibi olsam hazır konu kamuoyunun gündemindeyken böyle bir sigorta yaptırırdım. Sorumluluk Sigortası uygulamamı yazılı ve görsel medyada pazarlama ve reklam aracı olarak kullanırdım. Bir taşla 2 kuş vurmak, sanırım böyle bir şey!

Can: Bende bir müşteri olarak gideceğim AVM ve Eğlence merkezinde “Bu İşyerinde Sorumluluk Sigortası Mevcuttur” duyurusu arardım.

Caner: Bu önerdiklerimizin hiç biri olmadı diyelim. Mevcut durumda yapabileceklerimiz var;  Can ve mal kaybı yaşandığında, mahkemeden önce tahkime başvurmalı!
AVM otoparkında bir kazaya karıştınız. Sigorta şirketi de ‘karayolu değil’ deyip, zararı ödemeyi reddetti; Mahkemeye gidip, dava açmak yerine, Sigorta Tahkim Komisyonu’na başvurmak akıllıca olur.

9.     KURALLAR: “Kazan& Kazandır Kurallarından Ödün Verme”

Kemal: Avukat tutmaya gerek yok. Tahkim komisyonunun başvuru formunu dolduruyorsunuz. Şahsen ya da posta yoluyla da başvuru mümkün! Komisyon, sigorta şirketi ile yaşadığınız anlaşmayı en geç 4 ay içinde sonuçlandırıyor.

                                                                                                                                                                                                                                                                           10.SÜREKLİ İYİLEŞTİRME”KAİZEN” “Hedefleri sürekli iyileştir” 

Serdar: Bir KAKEP Uygulamamazın daha sonuna geldik. Yeni sorunların çözümünde buluşmak üzere…

Son söz: Akıl+ Önlem=Emniyet

Faydalanılan Kaynaklar:

(3)      http://www.milliyet.com.tr/kadikoy-de-vale-dehseti-2-olu-gundem-2586846/

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder