4 İş Kolik Arkadaş
Sohbet Ediyor.
Konu: Zenginliğin
Şifresi: Eğitimde
Kazan& Kazan Modeli!
Kemal: Diğer yazılarımız gibi, Zenginliğin Şifrelerini Kazan&
Kazandır Eylem Planı “KAKEP” uygulamalarıyla keşfedeceğiz.
Serdar: Aşağıda Mahfi Eğilmez hocamızın yazısından aldığım bir tablo var. Güney
Kore ve Türkiye 1980 yılında benim benzetmemle, zenginleşme maratonuna
çıkıyorlar.
Bakalım ekonomik göstergeleri 1980’den bu
yana nasıl değişmiş; (Kaynak: IMF, WEO Database, April, 2017.)
Güney Kore
|
1980
|
1990
|
2000
|
2010
|
2014
|
2015
|
2016
|
GSYH (Milyar USD)
|
65
|
279
|
562
|
1.095
|
1.411
|
1.383
|
1.411
|
Nüfus
|
38,1
|
42,9
|
47,0
|
49,6
|
50,7
|
51,0
|
51,2
|
Kişi Başına Gelir
(USD)
|
1.711
|
6.513
|
11.947
|
22.087
|
27.811
|
27.105
|
27.539
|
Büyüme (%)
|
-1,7
|
9,8
|
8,9
|
6,5
|
3,3
|
2,8
|
2,8
|
Toplam Yatırımlar /
GSYH (%)
|
34,5
|
39,6
|
32,9
|
32,0
|
29,3
|
28,9
|
29,2
|
Toplam Tasarruflar /
GSYH (%)
|
24,0
|
38,8
|
34,8
|
34,7
|
35,3
|
36,6
|
36,2
|
Enflasyon (%)
|
32,2
|
9,3
|
2,8
|
3,0
|
0,8
|
1,1
|
1,3
|
İşsizlik Oranı (%)
|
5,2
|
2,5
|
4,4
|
3,7
|
3,5
|
3,6
|
3,7
|
Bütçe Dengesi / GSYH
(%)
|
-
|
-
|
4,2
|
1,5
|
0,4
|
0,3
|
0,3
|
Toplam Kamu Borcu /
GSYH (%)
|
-
|
13,4
|
17,1
|
30,3
|
35,9
|
37,8
|
38,6
|
Cari Denge / GSYH
(%)
|
-10,5
|
-0,9
|
1,9
|
2,6
|
6,0
|
7,7
|
7,0
|
Türkiye
|
1980
|
1990
|
2000
|
2010
|
2014
|
2015
|
2016
|
GSYH (Milyar USD)
|
97
|
207
|
273
|
772
|
934
|
859
|
857
|
Nüfus
|
42,5
|
52,9
|
64,7
|
73,7
|
77,7
|
78,7
|
79,8
|
Kişi Başına Gelir
(USD)
|
2.269
|
3.916
|
4.219
|
10.476
|
12.022
|
10.910
|
10.743
|
Büyüme (%)
|
-0,8
|
9,3
|
6,6
|
8,5
|
5,1
|
6,1
|
2,9
|
Toplam Yatırımlar /
GSYH (%)
|
26,7
|
24,1
|
23,8
|
27,0
|
29,0
|
28,3
|
28,7
|
Toplam Tasarruflar /
GSYH (%)
|
22,7
|
21,8
|
20,8
|
21,3
|
24,4
|
24,7
|
24,9
|
Enflasyon (%)
|
107,0
|
60,4
|
39,0
|
6,4
|
8,2
|
8,8
|
8,5
|
İşsizlik Oranı (%)
|
7,2
|
8,0
|
6,0
|
11,1
|
10,0
|
10,3
|
10,8
|
Bütçe Dengesi / GSYH
(%)
|
-
|
-
|
-7,8
|
-2,8
|
-1,7
|
-1,2
|
-2,3
|
Toplam Kamu Borcu /
GSYH (%)
|
-
|
-
|
50,1
|
40,1
|
28,7
|
27,6
|
29,1
|
Cari Denge / GSYH
(%)
|
-3,2
|
-1,3
|
-3,6
|
-5,8
|
-4,7
|
-3,7
|
-3,8
|
1. UYANIŞ:
“Bilinç Dışı Körlükten
Kurtul”
Caner: Türkiye’nin yüzölçümü 783.562 km2, Güney Kore’nin yüzölçümü 100.210 km2. 1980
yılı göstergelerine baktığımızda Türkiye’nin Güney Kore’den oldukça önde
olduğunu görüyoruz;
·
1980’lerde, Türkiye’nin Kişi Başına
Geliri (USD), Güney Kore’ den fazla,
·
1980’lerde Türkiye’nin Gayri Safi Milli Hasılası (USD), Güney Kore’ den fazla.
Can: Güney Kore,1980’lerde, enflasyon ve işsizlik oranlarında Türkiye’den daha
iyi! 1980’lerde, Türkiye cari denge konusunda daha iyi görünüyor.
Serdar: Yıl 2016! Bakalım zenginleşme maratonu koşusunda, G. Kore, Türkiye ne
durumda;
·
2016 ’da, Türkiye’nin Kişi Başına
Geliri, 10.743 (USD), G. Kore’de 27.539 (USD),
·
2016 ’da, Türkiye’nin enflasyon oranı; 8,5! G. Kore de enflasyon oranı 1,3
·
2016 ’da, Türkiye’nin işsizlik oranı; 10,8! G. Kore de işsizlik oranı 3,7
2. AMAÇ: “Kazan&
Kazandır Amaçlarını Belirle”
Kemal: Zenginleşme Maratonu devam ediyor. 2023 yılında Türkiye! nin G. Kore’yi
yakalama ve hatta geçme şansı var, diye düşünüyorum. Bunun şifrelerini
çözeceğiz.
Serdar: İşin sırrı:
Eğitimden Kazan& Kazan Modelinden geçiyor. Zenginleşme oyununun
oyuncularından en önemlisi öğretmenlerdir. Güney Kore'de Matematik Öğretmeni
Olmak Fabrika Sahibi Olmak Kadar Önemlidir. Dünyanın hiçbir yerinde öğretmenler
Güney Kore'deki kadar kıymetli değildir. Eğitime büyük önem veren ülkede zengin
ve popüler olmanın en iyi yolu öğretmen olmaktır. Bazı öğretmenlerin yıllık kazancı 4
milyon doları bulmaktadır.
Kemal: Türkiye'de
öğretmen maaşı OECD ortalamasının yarısı bile değil! Enteresan olanı hiç de
popüler bir meslek olarak görülmüyor! Türkiye'de öğretmenler yaklaşık yıllık 21
bin dolar kazanıyor. Bu rakam, Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü OECD'nin
ortalamasının oldukça altında!
3.
HEDEF: “Hedefini
Duyur”
Can: Zenginleşmeye
“Bir Kazan& Kazan Oyunu” olarak bakmayı
deneyelim;
·
Zenginleşen öğretmenler, mezunlarını dünyada en iyiler arasına
sokuyor.
·
Dünyanın en iyileri arasına giren mezunlar,
çalıştıkları şirketleri dünyanın en çok kazanan şirketleri yapıyor.
·
Dünyanın en çok kazanan şirketleri, kendi
çalışanlarını zenginleştiriyor. Gayri safi milli hasıla artıyor.
·
Zenginleşen çalışanlar kendi ülkelerini daha
zengin yapıyor. İşsizlik ve enflasyon azalıyor. Bu kazan& Kazan saadet
zinciri böyle sürüp gidiyor.
4. STRATEJİ: “Hedefe Uygun Strateji Seç”
Caner: Güney
Kore'de öğretmen olmak çok kazançlı ve popüler bir meslek! Özellikle matematik
ve teknoloji branşındaki öğretmenler çok para kazanıyor. Ülkede E-Öğretim Sistemiyle dersler kameralara
kaydediliyor; hem CD'lere kopyalanıyor hem de internet ortamında yayınlanıyor.
Kemal: Digital
avantajların geliştirilmesiyle basılı
ders kitaplarına gerek kalmıyor. Dersler dijital ortamda kopyalanabiliyor
ve elden ele ulaşıyor. Bununla birlikte internet sınıflarının oluşmasıyla özel
ders veren öğretmenlerin popülerliği de artıyor. Güney Kore'de bu sistemle bir
öğretmen yılda 4 milyon dolar kazanabiliyor.
Serdar: Özellikle
matematik dersleri veren öğretmenler çok meşhur ve öğretmenler web sitesiyle 50
bin dolayında öğrenciye internet üzerinden ders verebiliyor. İnternet üzerinden
ders vermek, fiziksel dershane ve
kursları gereksiz kılıyor.
Caner: PISA
(Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı), Eğitimde kazan& kazan modelinin başarısını
kanıtlamayı başarıyor. 2015 Ulusal Raporu açıklandı. Ekonomik İşbirliği ve
Kalkınma Teşkilatı-OECD tarafından finanse edilen Uluslararası Öğrenci
Değerlendirme Programı-PISA (The Programme for International Student
Assessment) eğitimin bu yeni işlevini ölçmek ve değerlendirmek amacıyla yapılan
bir araştırmadır.
Can: PISA’ nın altıncı döngüsü olan PISA 2015 uygulaması, 35’i OECD üyesi olmak
üzere 72 ülke ve ekonomideki yaklaşık 29 milyon öğrenciyi temsilen 540.000’e yakın
öğrencinin katılımıyla 2015 yılı içerisinde gerçekleştirilmiştir. PISA
araştırmasından elde edilen sonuçlar ulusal bir rapor hâlinde
düzenlenmektedir.
Kemal: PISA sonuçları, eğitim-öğretim programlarının geliştirilmesinde karşılaşılan
eksiklerin gidermektedir. Eğitim alanında yapılan araştırmalara kaynak olarak
kullanılmaktadır. PISA 2015 uygulamasının sonuçları, OECD sekreterliği
tarafından Aralık 2016’da açıklanmıştır. http//www.pisa.oecd.org adresinden
yayınlanmıştır.
Serdar: PISA araştırması, 2000 yılından itibaren her üç yılda bir yapılmaktadır.
OECD üyesi ülkeler ve diğer katılımcı ülkeler dünya ekonomisinin yaklaşık
olarak %90’ını oluştururlar.
Can: PISA araştırması, zorunlu eğitimi bitiren öğrencilerin modern toplumda
yerlerini alabilmeleri araştırır. Bunun için gereken temel bilgi ve becerilere
ne ölçüde sahip olduklarını ölçmeyi hedefler. PISA araştırmasının hedef kitlesi
7. sınıf ve üzeri sınıf düzeylerinde örgün eğitime kayıtlı olan 15 yaş grubu
öğrencilerdir.
Caner: Uluslararası PISA testi sonuçlarına göre, Türkiye'deki öğrenciler bilim,
matematik ve okumada OECD ortalamasının altında kalmıştır. Uluslararası eğitim değerlendirme testi , 72 ülke ve ekonomik bölgede 15 yaşındaki 540
bin öğrenci arasında yapılmıştır. Bu 72 ülke ve ekonomik bölgeden 35'ini
Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı'nın (OECD) ülkeleri oluşturuyor.
Kemal: Türkiye 72 ülke arasında 50. sırada yer alırken, önceki testlere göre de
performansı gerilemiştir. OECD'nin yürüttüğü PİSA testi her üç yılda bir
yapılıyor. Araştırmanın sonuçlarına göre;
Singapurlu öğrenciler
matematik, bilim ve okumada en yüksek notları alarak en başarılı öğrenciler
olmuştur.
Japonya, Estonya,
Finlandiya ve Kanada da 35 OECD ülkesi arasında en başarılı ülkeler olmuştur.
Türkiye ise en alt
sıralarda yer almıştır.
PİSA Endeksinde
Türkiye ve Güney Kore’nin Sıralaması
|
|||
Endeks Adı
|
Türkiye
|
Güney Kore
|
Toplam Ülke Sayısı
|
PISA Endeksi Bilim
Alanı (2015)
|
52
|
11
|
72
|
PISA Endeksi Okuma
Alanı (2015)
|
50
|
7
|
72
|
PISA Endeksi
Matematik Alanı (2015)
|
49
|
7
|
72
|
Serdar: Öte yandan 2015 yılı insani gelişim endeksine de bir göz atalım; (http://pisa.meb.gov.tr/wp-content/uploads/2016/12/PISA2015_Ulusal_Rapor1.pdf)
188 ülke arasında insani
gelişim endeksinde, Türkiye 72’nci sırada yer alıyor,
Güney Kore 17’nci
sırada yer almaktadır.
Can: 2016 yılı İngilizce yeterlilik endeksinde Türkiye 72 ülke arasında 51’inci
sırada yer alıyor. Güney Kore 11’inci sırada yer almaktadır.
5.
RİSK YÖNETİMİ: “Dinamik Önlemler Uygula”
Kemal: Robotlarla
arası iyi olan milletlerden olan Koreliler, yakında eğitim sistemlerini de bu
cihazlara teslim edecekler. Robot
hizmetçiler, robot klonlar ve hatta robot hamamböceklerinden sonra şimdi de
robot öğretmenler ortaya çıkıyor. R-Learning adı verilen proje dahilinde
2012 yılında 500 anaokulunda ve 2013 yılında toplam 8000 eğitim merkezinde
robot öğretmenler kullanılmıştır.
Serdar: Anaokulu
eğitiminde, çocuklar ilkokula hazırlanır ve ortalama günde 3 saat burada
bulunurlar. Yaş aralığı 3-5 arasıdır. Devlet ilkokuldan önceki 1 yıl okul
öncesi eğitimi ücretsiz sağlamaktadır. Devlet ayrıca özel okul öncesi
kurumlarına da bütçe ayırmaktadır.
Can: İlkokul
Eğitiminde, okula başlama yaşı 6 olup yıllık ilköğretim zorunlu ve parasızdır.
İlköğretimde okullaşma oranı %99,9 dur.
Caner: Ortaokul
Eğitimi; 11 temel ya da zorunlu dersten oluşur.
Bu dönemde, mesleki kurslar ve
seçmeli derslerle mesleki yönlendirme yapılır.
Kemal: Lise
Eğitiminde, yaş aralığı 17-19 arasındadır. Liselerde eğitim 3 yıldır. Lise
mezunu öğrenci oranı %97’dir. Liseye
girişte öğrenciler kendilerine tamamıyla yön verecekleri bir döneme gelmiş
olurlar.
Serdar: Kişinin
karakteri, yaratıcılığı, analitik düşünme yeteneği, kabiliyetleri ve hedefleri
doğrultusunda bir liseye giderler. Üniversiteye hazırlayan akademik eğitim 11. sınıfta alan seçimini (sosyal bilimler,
fen bilimleri ve mesleki eğitim) yaparlar. Yetenekli öğrencileri tespit
edip potansiyellerini en üst düzeye çıkarmayı amaçlarlar.
Kemal: Türkiye
İstatistik Kurumu (TÜİK) 2013 Verilerine Göre , 15 yaş üzeri eğitim durumuna
göre nüfus dağılımı ise şöyle:
·
Okuma yazma bilmeyen 2 milyon 784 bin 257 (yüzde
5),
·
Okuma yazma bilen fakat bir okul bitirmeyen 3
milyon 784 bin 667 (yüzde 7) insanımız var.
·
İlkokul mezunu sayımız; 15 milyon 220 bin 28
(yüzde 28).
·
İlköğretim diplomasına sahip olanların sayısı 11
milyon 617 bin 159 (yüzde 21).
·
Ortaokul veya dengi okul mezunumuz, 2 milyon 849
bin 999 (yüzde 5)
·
Lise veya dengi okul mezunumuz 12 milyon 96 bin
830 (yüzde 22) .
·
Yüksekokul veya fakülte mezunlarının sayısı 5
milyon 913 bin 187 (yüzde 11) ,
·
Yüksek lisans mezunu 416 bin 741 (yüzde 1),
·
Doktora mezunu ise 122 bin 619. Oran ise yüzde
1’in altında.
Can: Bu tablo G.
Kore ile aramızdaki eğitim farkını açıkça ortaya koyuyor. Sonuçların tersine
döndürülmesi için benim kazan& kazan önerilerim şöyle;
·
7/24 anaokulundan üniversiteye tüm okulların 365
gün ve 7/24 açık kalması!
·
Destek olarak eğitimde, basılı kitaba gerek
duyulmayan akıllı eğitim/dijital eğitim/ E-Eğitim modelini oluşturmak ve
desteklemek
·
7 den 77 ye tüm yaşlarda E-Eğitim modeliyle
Üniversite eğitimini gerçekleştirmek
·
Lise eğitiminde öğrencileri mesleki branşlara
göre yönlendirerek, hangi branşta üniversite eğitimi alacaklarsa, ona yönelik
mesleki eğitim vermek
·
Kamu, özel tüm işletmelerin ihtiyacı olan, nitelikli
işgücü branşı ve miktarını tespit etmek.
·
İhtiyaca uygun meslek sahibi nitelikli mezunlar
verecek şekilde tüm eğitim sistemini dönüştürmek
·
Finlandiya’nın örneğinde olduğu gibi, asgari
ücretli ve işsiz anne babaların çocukları için, yükseköğretim sisteminin
tamamının hükümet tarafından ücretsiz ve burslu yapılması.
Caner: Eğitimde
FİNLANDİYA’ nın yüksek eğitim performansına dikkat çekmek istiyorum.
·
Üniversite ya da yüksek lisans mezunlarının
oranı: % 39,3
·
Yıllık ortalama büyüme oranı: ( 2000-2011 ): % 1,7
·
Eğitim için harcanan GDP: % 6,5
Kemal: Finlandiya
orta dereceli okul öğrencilerinin uluslararası başarılarının ardında çok farklı
ve etkili bir eğitim sistemi yatıyor. Finlandiya’nın uzun süredir orta eğitime
büyük yatırım yapıyor. Ayrıca gayrı safi milli hasılasının yaklaşık %2’sini
lisansa eş değer eğitim programlarına yatırıyor. Finlandiya’nın yükseköğretim
sisteminin neredeyse tamamı hükümet tarafından yürütülüyor. 2010 yılında kamu
finansmanında Finlandiya, Norveç hariç, yüksek öğretim harcamalarının yaklaşık
%96’sıyla en yüksek bütçeyi ayıran ülke olmuştur. OECD ortalaması sadece
%68’dir.
Can: İSRAİL’ nın yüksek eğitim performansı özetle
şöyle;
·
Üniversite ya da yüksek lisans mezunlarının
oranı: %46,4
·
Yıllık ortalama büyüme oranı: ( 2000-2011 ): n/a
·
Eğitim için harcanan GDP: %7,5
Caner: Bu arada İsrail’
in eğitimdeki performansından da söz edelim.
·
18-21 yaşındaki erkekler ve 18-20 yaşındaki
kadınlar askeri bir eğitim almak zorundalar.
·
OECD’ye göre, bu eğitimi alan yaş grubundaki
kayıtlar oldukça düşük seviyede…
·
İsrail’de bir yükseköğretim programından mezun
olma ortalaması OECD kayıtlarından daha yüksek.
Wall Street Journal’a göre İsrail’e göç eden iki Amerikalı
kimyager Nobel Ödülü kazandı ve bu durum ülkede yükseköğretim için geleceğe
yönelik yeni fonlar yaratılmasına sebep oldu.
KEMAL: Türkiye de bir
sorunda yaklaşık, 4 işsizden 1'inin üniversite mezunu olması! Meclis
Araştırma Hizmetleri Başkanlığı'nın 2015'te yayınladığı raporda, 2000 yılında
143 bin olan üniversite mezunu işsiz sayısının 2015'te 774 bine çıkması dikkat
çekti. En çok işsiz gazetecilik, bilgisayar ve sanatta olurken güvenlik, sağlık
ve veterinerlik ise en çok iş bulunan alanlar arasında yer aldı.
6.
TEKLİF: “Sektör Aktörlerine/Oyuncularına Ret Edilemeyecek Teklifler Getir”
Serdar: Türkiye'de
yaklaşık 30 milyon 208 bin kişilik işgücünün 6 milyon 373 binlik kısmını
Üniversite mezunları oluşturuyor. Üniversite mezunu olmak yetmiyor. İş bulmanın
ve ülke kalkınmasının yolu, iyi yetişmiş ve geçerli bir mühendislik diplomasına
sahip olmaktan geçiyor.
Kemal: Bilindiği
üzere dünya sanayide 4,0 devriminin
eşiğinde! Yapay zeka kapıda! Bu devrimi,
geçerli bir mühendislik diploması olan
mühendisler gerçekleştirecek. Aynı zamanda ülke kalkınmasının anahtarı da teknoloji
ve bu teknolojinin üretime yönlendirilmesi.
Can: Yüksek
teknoloji ile üretilen ürünler ülkelerin dünya ekonomisindeki yerini belirliyor
ve bu ülkelerin halkları daha yüksek refah seviyesinde yaşayabiliyor. Bu
noktada ülkelerin mühendislik ve ona benzer alanlarda eğitime yatırım yapması
bu refah sorununu çözme noktasında merkezde bulunuyor. Bu sorunu anlamış ve
çözme noktasına en yakın ülkeler de mühendislik eğitimine en büyük yatırımı
yapan ülkeler olarak öne çıkıyorlar. Dünyadaki en fazla mühendislik mezunu
veren ülkelere gelin birlikte göz atalım.
7.
PAYLAŞIM: “Kazandığından Fazla Kazandır”
Caner: Rusya
Federasyonu yılda 450 binin üzerinde mühendislik öğrencisini mezun ediyor. En
popüler mühendislik dalları inşaat, petrol ve makina mühendisliği. Mühendislik
mezunu gençler toplam mezunların arasında %24'lük bir pay alıyor ki bu oran da
inanılmaz bir seviyede. Son zamanlardaki Rusya'nın ekonomik anlamda attığı
adımların sağlam olması bu temellere dayanıyor diyebiliriz.
Kemal: Amerika
Birleşik Devletleri yılda 240 bin civarında genci mühendis ünvanlı ile
üniversitelerden mezun ediyor. Amerikan eğitim sistemi ve üniversiteleri
dünyanın en kaliteli ve değerli eğitimini vermesi sebebiyle diğer ülkelerden
ayrılabilir ancak temel bilimler ve diğer alanların da çok geniş olması
sebebiyle mühendislik mezunlarının toplam mezunlar içindeki oranı %6,5
civarında
Serdar: İran'ın
yıllık mühendislik mezunu genç sayısı 230 bin civarında. Ülkenin nükleer
atılımı ve endüstrideki yükselişinin sebepleri arasında ilk sırada bu eğitim
hamlesi yer alıyor. Ülkedeki kaliteli üniversite sayısı her geçen gün artıyor
ve bu mezunlar ülkeyi ayağa kaldırmaya hazırlanıyor. Mühendislik mezunlarının
toplam mezunlar içindeki payı ise inanılmaz bir seviyede, %40.
Caner: Japonya'nın
üst sıralarda olması çok beklediğimiz bir sonuç. Özellikle gündelik yaşamı daha
kolay bir hale getirmeyi amaçlayan Japon mühendislerin sağlam bir alt yapı ile
bu noktaya gelmeleri beklenen bir durum. Yıllık mühendislik mezunu sayısı 165
bin civarında olan Japonya'nın elbette en popüler mühendislik alanları
elektronik ve buna bağlık robotik disiplinleri. Japon mühendis mezunlarının
toplam mezunlar içindeki oranı ise %17 olarak bildiriliyor.
Kemal: Kore'nin
geçirdiği gelişimi inceleyerek aslında neyin nasıl yapılması gerektiği
noktasında çok iyi dersler alınabilir. Kore'nin ayağa kalkışının arkasında da
kesinlikle uyguladıkları eğitim politikası geliyor. Üretimi ve yüksek
teknolojiyi inanılmaz seviyede geliştiren bu ülkenin yıllık mühendislik mezun
sayısı 165 bin sularında. Mühendislik mezunlarının toplam mezunlar içindeki
oranı ise %24.
8.
TAKTİKLER:
“Ortaklaşa Kazandıran Taktikler Uygula”
Serdar: Nüfusu
ile inanılmaz bir insan kaynağına sahip olan Endonezya'nın son yıllardaki
gelişimi zaten uluslararası alanda yüksek ilgi çekiyor. Elbette böyle bir
üretim kapasitesinin altında da yetişmiş insan kaynağı olması gerekiyor.
Ülkenin yıllık 140 bin civarında mühendislik mezunu genci ekonomiye katılıyor.
Bu taze kan ile ülkenin ekonomisi gün geçtikçe büyüyor. Mühendislik fakültesi
mezunlarının toplam yüksek öğretim mezunları arasındaki payı %9.
Can: Sovyetler
Birliği'nden kalan köklü bir eğitim geleneği ülkenin aslında güncel durumunu da
etkiliyor. Yılda verilen 130 bin mühendislik mezunu genç; ülkenin tarım, demir
çelik ve diğer ağır sanayi kollarında üretimini sürekli kılıyor. Ukrayna'nın
eğitim istatistikleri bu sayı ile kalmıyor. Mühendislerin toplam mezunlar
arasındaki oranı %20'ler seviyesinde.
Caner: Meksika'nın
ülkemizdeki imajı hiç öyle olmasa da dünya ekonomisinin çok önemli
parçalarından biri olarak Meksika karşımıza çıkıyor. Özellikle petrol ve
otomotiv alanlarında yarattıkları katma değer ülke ekonomilerini dünyanın en
önemli ekonomilerinin arasına sokuyor. Elbette bunu yaparken de iyi bir eğitim
politikasına sahip olmak zorundalar ve aynen öyle yapıyorlar. Meksika'da yılda
110 bin civarında yeni mühendis piyasaya çıkıyor. Toplam mezunların %21'i mühendislik
fakültelerinden geliyor.
Kemal: Havacılık,
savunma, otomotiv, tarım gibi endüstrilerin Avrupa'daki en önemli ülkelerinden
biri olan Fransa'nın neden buralarda olduğunu anlamamız için eğitim
sistemlerini incelemek yeterli olacaktır. Her yıl 105 bin mühendisi ekonomisine
kazandıran Fransız eğitim sistemi, bu sürekli kaliteli insan kaynağını canlı
tutuyor. Bu da elbette etkin üretimi beraberinde getiriyor. Fransa'nın
mühendislik eğitimine verdiği önemi toplam mezun sayısı içindeki %15'lik mühendislik
mezunlarının oranı ile daha da iyi kavrayabiliriz.
Serdar: Bir çok
uzmana göre dünya üzerindeki ekonomi ve refahtaki en dramatik değişim olumlu
anlamda Vietnam'da gerçekleşiyor. Vietnam, sahip olduğu büyük potansiyeli
eğitime verdikleri önemle kinetiğe çeviriyor ve geleceğin dünyasında büyük söz
sahibi olacağını bugünden belli ediyor. Vietnam'da 100 bin mühendislik
öğrencisi her sene mezun olarak ekonomiye katılıyor. Önceleri teknolojinin daha
az yoğun kullanıldığı Tekstil ve ona bağlı sektörlerde adını duymaya alışkın
olduğumuz Vietnam'ın teknoloji yoğun sektörlerde de atılım yaptığı biliniyor.
Bu konudaki hırsları toplam mezunlar arasında mühendislik mezunlarının %22'lik
payı ile daha da iyi anlaşılıyor.
Can: Ülkemizde
neredeyse 81 ilin hepsinde mühendislik fakültesi var. Öncelikle şunu söyleyeyim
Türkiye her yıl mezun olan mühendis sayısında Dünya'da ilk 10'da bile değil. Türkiye
2015 yılında yüksek öğretimden 733 bin öğrenci mezun etti ve bunlardan 85 bin'i
mühendislik alanlarındandı.
9.
KURALLAR: “Kazan& Kazandır Kurallarından Ödün Verme”
Caner: Üniversiteden
mezun etmek yetmiyor. Mühendislere iş bulup ülkenin zenginleşmesine katkıda
bulunmaları gerekiyor. Onlara yapılan eğitim yatırımı geri dönmek zorunda! Bu
konuda zayıfız. Türkiye’de işsiz sayısı yaklaşık 6 milyon civarında! İyi bir
gelecek hayali kuran yaklaşık 1 milyon üniversite mezunu ise ellerinde
diplomalarla iş arıyor.
Kemal: Türkiye'de
her geçen gün üniversite ve bağlı bölüm sayısı artıyor. Ancak bu durum işsizlik
oranlarını düşürmeye yetmiyor. Türkiye İstatistik Kurumu'nun (TÜİK) Kasım 2016
verilerine göre, Türkiye'de işsizlik oranı yüzde 12,1!
Serdar: Türkiye
Devrimci İşçi Sendikaları Konfederasyonu Araştırma Enstitüsü (DİSK-AR) ise
işsizlik oranının yüzde 20'lerde olduğunu açıkladı. Buna göre, üniversite
mezunu işsizlik oranının toplam işsizlik içinde payı, yüzde 13,9! 982 bin genç
ellerinde diplomaları ile iş arıyor.
Can: Sosyal ve
kişisel hizmetler, gazetecilik ve enformasyon, ziraat, ormancılık, balıkçılık,
fizik ve inşaat bölümünü bitiren üniversite mezunlarının sayısı diğer bölümlere
göre önde!
Kemal: Milyonlarca
insan her gün iş bulma umuduyla yollara düşerken, maaşıyla geçinemeyen
emekliler de iş arıyor. Türkiye'de bulunan yaklaşık, 8 milyon 77 bin 152
emekliden 1 milyon 801 bin 205'i halen çalışıyor, 3 milyon 301 bin 148 emekli
ise iş arıyor.
Serdar: Yüksek
Öğretim Kurulu (YÖK) verilerine göre, 6 milyon 62 bin 886 üniversite öğrencisi
bulunuyor. Yükseköğrenim görülen alan ve buna bağlı olarak yapılan meslek
tercihi, gelecekte işsizlik sorunuyla karşı karşıya kalma riskini doğrudan
etkiliyor. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, 2012 yılı
itibariyle işgücü içerisinde 4 milyon 996 bin yüksekokul ve üniversite mezunu
bulunuyor. Yüksekokul ve üniversite mezunlarının 503 bini işsiz, bu
kapsamdakilerin işsizlik oranı yüzde 10,1 düzeyinde.ye göre, işsizlik sorunun en fazla
yaşandığı alan gazetecilik, enformasyon ve sanat. İşsizlik oranın
yüksekokul-fakülte mezunlarına ilişkin ortalamanın üzerinde olduğu alanların
yanında işsizliğin adeta sorun olmaktan çıktığı alanlar da bulunuyor.
Caner: Yükseköğrenim
yapanlar arasında işsizliğin en düşük olduğu alan ise güvenlik hizmetleri.
İşgücü içerisinde güvenlik hizmetlerinde yükseköğrenim yapan 126 bin kişi
bulunuyor. Bunlar arasında işsizlerin oranı binle sınırlı. Güvenlik
hizmetlerinde işsizlik oranı sadece yüzde 1. İşsizlik oranının güvenlik
hizmetlerinde bu denli düşük olmasındaki en büyük etken polislik ve askerlikle
ilgili yükseköğrenim kurumlarının bu kapsamda olmasında yatıyor.
Kemal: Sağlık,
işsizliğin çok düşük olduğu bir diğer alan. İşgücü içerisinde bu alandan 346
bin kişi bulunuyor. Sağlıkla ilgili yükseköğretim kurumlarından mezun 7 bin
kişi iş bekliyor. Sağlık eğitimi alanlar arasında işsizlik oranı yüzde 2,1'de
kalıyor. Halen kamu ve özel sektörün sağlık hizmetleriyle ilgili ciddi eleman
ihtiyacı bulunuyor.
Serdar: Hukuk
eğitimi görenler de işsizlik konusunda diğer alanlara göre şanslı grupta yer
alıyor. İşgücü içerisinde hukuk eğitimi almış 113 bin kişi yer alıyor. Bunlar
arasında 4 bin kişi işsizlik
sorunu yaşıyor. İşsizlik sorunu yaşayanların oranı
yüzde 3,4'te kalıyor.
Can: İşgücündeki
54 bin veterinerlik mezunu arasında 2 bin işsiz yer alıyor. Bu alandaki
işsizlik yüzde 4,3 düzeyinde bulunuyor.
Caner: Yüksekokul-fakülte
mezunları arasında, işsizlik oranının yüzde 10,1'lik ortalamanın altında
kaldığı diğer alanlar ise öğretmen eğitimi ve eğitim bilimleri (yüzde 6,7),
beşeri bilimler (yüzde 7,3), mühendislik (yüzde 8,6), sosyal bilimler ve
davranış bilimleri (yüzde 9,3), mimarlık ve inşaat (yüzde 9,4) olarak
sıralanıyor.
10.
SÜREKLİ İYİLEŞTİRME”KAİZEN” “Hedefleri sürekli iyileştir”
Serdar: 2016 yılına
geldiğimizde Güney Kore, 51 milyon nüfusla, GSYH’sini 1,4 trilyon dolara, kişi
başına gelirini 27.539 dolara çıkardığı görülüyor.
Kemal: 2016 yılında, Türkiye
yaklaşık 80 milyon nüfusla, GSYH’sini ancak 857 milyar dolara ve kişi başına geliri
de 10.743 dolara çıkarabilmiş!
Can: İşin sırrının eğitimde
olduğunu rakamlarla açıklamaya çalıştık. Her ne kusur ettikse af ola!
Son söz: Bir
ülkenin geleceği, o ülke insanlarının göreceği eğitime bağlıdır. Albert
Einstein
Faydalanılan
kaynaklar:
(10) http://www.egiticininegitimi.net/2011/07/05/guney-kore-tamamen-dijital-egitime-geciyor/
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder