25 Kasım 2017 Cumartesi

Okumadan Ameliyat Olmayın...





Mahşerin Dört Öfkelisi; Kemal, Can, Serdar, Caner  
“Aile hekimleri ve Hastanelerin Sağlık, Mutluluğumuza” etkilerini tartışıyor.

Can: Uzun zamandır sol kasığımda bir şişlik vardı.
Basınca kayboluyor. Sonra takrar çıkıyor.
Korkumdan doktora gidemiyorum.

Caner: Sen kasık fıtığı olmuşsun.
Geçen gün bir arkadaşım ameliyat oldu.
Sadettin’
Yalnız ameliyat dışında bir çözümde yokmuş!

Kemal: Sanırım iki farklı ameliyat türü var!
Açık ameliyat.
Kapalı ameliyat.

Serdar: Bende 2 yaşındayken olmuşum.
Pek hatırlamıyorum.

Can: Arkadaşlar dediğiniz bilgileri ben de internetten araştırıp öğrendim.
Sonunda korkumu yenerek doktora gitmeye karar verdim.
Özel sağlık sigortam olduğundan oturduğum yere yakın bir özel hastane den randevu aldım.

Serdar: Doktoru nasıl seçtin?
Can: Şöyle yaptım;
Çağrı merkezinden cerrah mı olsun, Prof. mu olsun diye sordular.
Cerrah doktora muayene olmayı tercih ettim.

Kemal: muayeneyi anlatır mısın?
Karar vermen zor oldu mu?

Can: Doktor 40 lı yaşlarda benim gibi hiperaktif birine benziyordu.
Önce her iki kasıktan elle muayene etti. Her iki kasıkta da fıtık olduğunu söyledi.
Kesin tanı için ultrasona gönderdi.

Caner: Sanırım ilerlemiş vakalarda kapalı ameliyat olmuyor. İnşallah senin böyle olmamıştır.

Can: Evet arkadaşlar, aynen öyle!
Zemin katta ultrasona girecekken muayene eden doktorda geldi.
Ultrasonda hazır bulundu. Bu benim doktora güvenimi sağladı.
İçimden doğru doktor seçmişim diye geçirdim.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.1:
Sağlık ve Mutluluk Hasta hanede Başlar. 
Evimizde Devam Eder! 
Öfke Kolik lere Yer yok!

Serdar:
Peki, nasıl karar verdin?
Can: Az sonra tekrar hocanın muayene odasındaydım.
Ultrason neticelerini birlikte inceledik.
İki kasıktan da ameliyat olmam gerekiyordu.
“Laporoskopik” kapalı metotla ameliyat olabileceğimi öğrendim.
Yalnız ameliyat sırasında % 1 ihtimalde olsa açık ameliyata geçilebileceğini konuştuk.

Kemal: Fiyat farkı var mı?
Can: Kapalı yöntem oldukça pahalı. Allah’ tan sağlık sigortam var.
Hem ameliyat sırasında, hem de iyileşme sürecinde kapalı yöntem tartışılmaz üstünlüğe sahip!

Caner: Peki ameliyatı ertelemenin ne sakıncaları var?
Can: Ameliyat olmadığında ince bağırsak dışarı çıkan kısmı bir süre sonra tekrar yerine girmeyebiliyor muş!
Olası bağırsak düğümlenmesinin ölümcül olduğunu da söylemeliyim.
Serdar: Ne zaman ameliyat oldun?
Can: Hoca ne zaman ameliyat olabileceğimi sordu? Bende hemen olabilir dedim.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.3:
Şimdiyi yaşayınız! 
Keşke, Asla, Her Zaman, Mutlaka Demeye son veriniz!

Kullandığım ilaçlar arasında her gün bebe aspirini aldığımı söyledim.
Sonuçta en erken 5 gün sonraya gün verdi.
Cumartesi günü ameliyat kararı aldık.

Kemal: Narkoz da sorun çıktı mı?
Can:  Anestezi doktoruna yönlendirildim.
Kan testleri, akciğer röntgen, kalp elektrosu istendi. Onları tamamladım.
Birde bir sürü sorgu sual derken ameliyata ve narkoza engel bir durumum olmadığı anlaşıldı.
Caner: Ameliyat günü nasıldı?

Can: Cumartesi ameliyat olacağım.
Cuma akşamı berbere gittim saç tıraşı oldum.
Akşam 07 de yemeğimi yedim.
O saatten sonra su dahil ameliyat saatine kadar hiçbir şey yiyip, içmemem istenmişti.
Söylenenlere aynen uyacaktım.

Ameliyat sabahı yanımda arkadaşım ve kızımla 06 da hastanenin acil kısmından giriş yapıyorum.
Ameliyatım 09 da planlandı.
İlk olarak odam ayarlandı.
Giriş işlemlerim tamamlandı.

Tüm bacaklarımı sıkı sıkıya saran uzun bir iç don giydirildi.
Ameliyattan sonra ayaklarım hareketsiz kalacağından, kan dolaşımını hızlandırmaya yardımcı olacağını söylediler.
Ameliyat yapılacak kasıklar ve karın bölgesi ameliyat için temizlenip hazırlanıyor.
Meşhur ameliyat önlüğü giydirildi.
Artık ameliyat saatine hazır yatağıma uzanıp beklemeye başladım.

Caner: Ameliyat saatini beklemek stresli olmalı?
Can: Aynen öyle. Heyecanım yatışsın diye bulmaca çözüyorum.
Serdar: Doktorunu görmedin mi?
Can: 08.30 gibi doktorum geldi.
Birkaç şey konuştuk ama heyecandan ne konuştuğumuzu hatırlamıyorum.
Ardından beni ameliyathaneye indirdiler.
Narkoz ekibi etrafımda koşuşturmaya başladı.

Uyandığımda tanı başımda gülümseyen yüzleriyle kızım ve arkadaşım vardı.
Kemal: Gözünü açtığında ne hissettin?
Can: İlk hissettiğim şey, soğuktan titremem oldu.
Neredeyse dişlerimin takırtısını duyuyordum.
Üstümü battaniye ile örttüler.
Ameliyathanenin soğukluğundan olduğunu anlattılar.
Hiç ağrım yoktu.

Serdar: Ameliyat nasıl geçmiş, doktor bilgi verdi mi?
Can: Bana ameliyatın 1 saat civarında olduğu söylenmişti.
Benimki 3 saate yakın sürmüş.
Kızım ve arkadaşım biraz korkmuşlar. Gene de kapalı ameliyatın başarılı geçtiğini öğrendim.

Kemal: Hastane odasında neler yaşadın?
Can: Hemşire geldi tansiyonumu ölçtü.
9 civarı olmasının narkoz nedeniyle normal olduğu söylendi.
Ardından serum bağlandı. Bir ara sağ kolumdaki serumun iğnesi tıkanmış.
Fark edene kadar bağlantı yeri şişmiş. Sonra serum diğer koluma bağlandı.

Serdar: Yemek ne verdiler?
Can: Hoşaf ve supangele yedim. Bol bol su içiyordum.
Caner: Tuvalete kalkabildin mi?
Can: Hayır! Yatakta ufak tuvaleti yapmak zorundaydım.
Bir süre kalkmamam istendi. Narkoz nedeniyle başım dönebilir miş.

Kemal: Ne zaman taburcu oldun?
Can: Hastanede 1 gece kaldım, ertesi günü öğlene doğru taburcu oldum.
Allah’tan taburcu olmadan büyük tuvaletimi yapmayı başarmıştım.
Bu iyileşme süreci için iyi bir işaret ti.
Moralim yerine gelmişti.

Serdar: İyileşme sürecinde neleri yapıp neleri yapmadığın söylendi mi?
Can: Şimdi geldik, asıl soruna! Öncelikle taburcu olurken ameliyat raporu istedim. Onlarda elime bir rapor verdiler. Ancak verdikleri rapor istediğim raporla alakası yoktu.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.2:
Lütfen Kalp Kırmayalım. 
Öncelikle Kendi Kalbimizi! 
Yalanlara Yer Yok!

Caner: Raporun neyi eksik?
Can: Ne yazık, çoğu ameliyat olan hasta ameliyat raporu almaları gerektiğini bilmiyor.
Alan hastalarında raporun neleri içermesi gerektiğinin fazla farkında olduklarını düşünmüyorum.
Bazı hastanelerde usulüne uygun bir ameliyat raporu vermek istemiyor.
Bunun için hastaların bu bilgisizliğini kullanmak eğilimdedirler.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.4:
Güç/Tüketim Sarhoşluğundan ayılalım. 
6 S Uygulayalım.      

Kemal: Neden ameliyat raporu almak bu kadar önemli?
Can: Ameliyat başarılı geçmediyse ameliyat raporu elinizde önemli bir kanıttır.
Bu raporu farklı doktorlarla paylaşabilirsiniz.
Ameliyat sonrası şikayetlerinizin ameliyatla ve sağlık ekibi ve/veya hasta hane ile ilgisini kurabilirsiniz.

Serdar: Raporda neler olmalı?
Can: Raporda ameliyatın gerekliliği, ameliyatın nasıl yapıldığı ve varılan sonuçlar bulunur. Ayrıca gerçekleştiren sağlık ekibinin kimler olduğu yer alır. Bunun dışında çok önemli bazı bilgilere de yer verilmelidir.

Caner: Nedir o bilgiler?
Can: Ameliyatta kullanılan malzemelerin kalitesi, seri numaraları, imalat ve son kullanım tarihlerini gösterir barkodlar var.
Bunların bir kopyası mutlaka ameliyat raporu üzerine yapıştırılmalıdır.

Kemal: Bunlar neden önemli?
Can: Önemli çünkü ameliyat olan bir hasta bu malzemeleri ömür boyu vücudunda taşımak zorundadır.
Yarın kalitesiz bir malzeme nedeniyle zarar görebilir.

Zararın kullanılan malzemeden mi, ameliyat ekibinin bir hatasından mı olduğu nasıl anlaşılacaktır.
Ayrıca hasta hane imkanlarının yetersiz olabilir.
Ameliyat sonrasında hastanın kendisinin yaptığı yanlışlardan da tam iyileşmeyebilir.
Tüm bu soruların cevabı ameliyat raporunun yeterliliğine bağlıdır.

Kemal: Hastanın hataları neler olabilir?
Sana neleri yapıp neleri yapmaman gerektiği anlatılmadı mı?
Can: Problemin büyüğü burada!
Israrla istememe rağmen iyileşme sürecinde neleri yapıp neleri yapmamam konusunda yazılı bir bilgiyi alabilmiş değilim:

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.5
Öfkeye Karşı Sünger Olmayalım.
Teflon Olalım. Hedefimiz

Buradan ilan ediyorum!
Kamu olsun, Özel olsun tüm ameliyat alan hastalara bu bilginin yazılı olarak verilmesi gerektiğine inanıyorum.
Bu bilgiler ve usulüne uygun ameliyat raporun talep etmeden hastaya verilmelidir.
Bu hastanın imzasıyla kanıtlanmalıdır.

Sağlık bakanlığı, sosyal güvenlik kurumu ve sağlık sigortalarının ortaklaşa çalışabilirler.
Sağlık kurumlarından bu kanıtları alacak bir sistem geliştirilmesi akıllıca olacaktır.

Serdar: Yazılı olarak neleri bilmek istiyorsun?
Can: Her ameliyatlı hasta bir an önce iyileşmek ve aynı sorundan tekrar ameliyat olmamak, sakat kalmamak veya ölmemek için aşağıdaki konularda bilgi sahibi olması çok önemli;

§  Hasta taburcu olduğu andan iyileşme süreci bitene kadar ortalama süre ne kadardır? Bu bilgiler yazılı olarak verilmelidir.
§  Bunun 6-8 hafta olduğunu internetten kendi çabamla öğrendim.
§  İyileşme sürecinde hastalar neler yiyecek neler içecektir? Bu bilgiler yazılı olarak verilmelidir.

§  Gaz yapan yiyecekler yememem gerektiğini internetten öğrendim.
§  Bu süreçte gene kabız olmamam gerektiğini internetten öğrendim.
§  Ancak hangi yiyeceklerin serbest, hangilerinin yasak olduğunu ne yazık öğrenemedim.

§  Aktif olarak yoga, koşu, yürüyüş, body yapan biriydim. Bu sporların hangilerini ne zaman ve ne kadar ölçekte yapabileceğim? Bu bilgiler yazılı olarak verilmelidir.
§  Cinsel hayata hasta ne zaman dönecektir.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.6
Güler Yüz. Güzel Duruş. Güzel Söz. Güzel Enerji göndermek bedavadır!

§  Nelere dikkat edecektir. Bu bilgiler yazılı olarak verilmelidir.
§  Ameliyat sonrası hastaya antibiyotik veriliyor.
§  Antibiyotiklerle bağırsak sisteminde milyarlarca dost bakterinin % 95 ini yok olur.
§  Tekrar bu bakterilerin oluşması aylar alacaktır.

§  Bu süreçte hasta korunmasız ve mutsuzdur.
§  Mutluluk hormonu seratoninin % 90 ının bağırsaklarda dost bakterilerce üretildiği söyleniyor.
§  Hastanın prebiyotik beslenmeye geçmesi hayatidir.
§  Probiyotik bakterilerini tekrar oluşturması iyileşme sürecini hızlandıracaktır. Bu bilgiler yazılı olarak verilmelidir.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.7
Sağlıklı yaşayalım: Probiyotik Beslenelim. Bol Kahkaha atalım. 10.000 adım yürüyelim. 
Alaturka tuvalet kullanalım. Dijital  detoks uygulayalım. Şükredelim ve Dua edelim!


Kemal: Bu bilgilerin hastaya verilmesinin Sağlık bakanlığı, sosyal güvenlik kurumu ve sağlık sigortalarına faydası var mı?
Can: Kesinlikle! Bu sayede milyonlarca $ lık bir tasarruf sağlanacağına inanıyorum.

Caner: Nasıl?
Can: Açıklayayım;
§  Tüm sağlık kurumlarında daha kaliteli ameliyat malzemeleri kullanılması teşvik edilir.
§  Sağlık ekipleri ameliyat usulüne uygun olarak düzenlenmiş ameliyat raporlarına imza atarlar. Ameliyatların başarı % si için motivasyon sağlanır.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.8
KAİZEN Uygulayalım!
Korkularımızı Unutalım.
Yaşam Değerlerimiz için yaşayalım!

§  Hastaların ameliyat sonrasında nasıl yaşayacakları konusunda detaylı olarak bilgilenirler. İyileşme süreci kısalır, iyileşme % si artar, ameliyata neden olan sorunlar tekrarlanmaz.
§  Ameliyat ve iyileşme sürecinin başarı % si artması, daha az ilaç kullanımını sağlar.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.9
Birbirimizi Akıllıca Dinleyelim. 
Empati kuralım! 
Amaç kavga değildir. 
Öfkenin kök nedenini yakalayalım!

§   Ülke sağlık harcamalarından tasarruf sağlanır.
§  Özel sağlık sigortalarının harcamaları düşer.
§  Sağlık sigortaları ucuzlar.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu  No.10  
Çözüm odaklı iletişim kurulur. 
Ret edilemeyecek bir teklif yapılır. 
Sonuçta kazanan Akıllı öfkemiz olacaktır!

§  Daha çok insan sağlık sigortası yaptırır.
Devam edecek…




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder