3 Aralık 2017 Pazar

Akıllı öfke:1, Aptal Öfke:0

(1)


Mahşerin Dört Öfkelisi; Kemal, Can, Serdar, Caner " 

“  Korkak Öfke ve/veya Aptal Öfke ? Konusunu Tartışıyor.

Kemal: Bay Evet”(JİM CARRY) filmini hatırlarsınız?

Serdar: Carl (JİM CARREY), Bay EVET’ in maceralarını anlatıyor.

Can: Bay EVET, gündelik hayat da her şeye hayır diyen biridir.
Ben neden her şeye hayır derim?
Çünkü Evet dediğimde başıma kötü bir şey gelir diye düşünürüm.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.2:
Lütfen Kalp Kırmayalım. 
Öncelikle Kendi Kalbimizi! 
Yalanlara Yer Yok!

Kemal: Her şeye hayır dediğimde ilk olarak hayır dediğim kişinin kalbini kırarım.
Hayır demeyi alışkanlık haline getirdiğim için kendi kalbimi de kırarım.
Serdar: Hayır demek bazen o kadar da kolay olmaz.
Hayır derken, çoğu kez hayır dediğim kişiye yalan söylemek/ palavra sıkmak zorunda kalırım.
Aynı/ benzer, yalanları/ palavraları tekrarladıkça onlara inanmaya başlarım.
Bir süre sonra inanarak söylemeye başlarım.

Can: Buraya kadar her şey normal gözükür.
Ben gerçek olduğuna inandığım yalanları söylerim.
Söylediğim kişiler de onları doğruymuş gibi dinler.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.4:
Güç/Tüketim Sarhoşluğundan ayılalım. 
6 S Uygulayalım.      

Caner: Carl, da böyle yapar.
Sürekli bahaneler üreterek yaşar.
Bu bir sarhoşluğa benzer.
Sürekli yalan söylemenin sarhoşluğu beni de mutlu eder.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.4:
Güç/Tüketim Sarhoşluğundan ayılalım. 
6 S Uygulayalım

Serdar: Carl, olası fırsatlara karşı hep kapalıdır.
Bay Evet, hep bir şeylerden kaçmaktadır.
Ben de öyle sayılırım.
Bende gerçeklerden kaçmaktayım.
Yalan söyleyerek kendimden kaçmaktayım.
Yalan söylemenin beni uyuşturmasına teslim olmuşum.
Bunun sonsuza dek süreceği yalanlarını kendime söylemeye devam ediyorum.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.8
KAİZEN Uygulayalım!
Korkularımızı Unutalım.
Yaşam Değerlerimiz için yaşayalım!

Kemal: Bir gün birisi çıkar, benim yalanlarımı yüzüme vurur.
Alkolik birinin alkolik olduğunu kabul etmemesine benzer.
Bana bir yalancı olduğumu söyler.
Bu durumda bende bir öfke patlaması ortaya çıkacaktır.
Bu iki türlü olacaktır.
Ya öfkemi dışa vurur, saldırgan öfkeli biri duruma düşerim.
Ya öfkemi içe atar, aptal veya korkak öfkeli duruma düşerim.
Her ikisi de öfke kolik bir davranış sayılır.
Oysa yapmam gereken akıllı öfke kanunlarını uygulayarak bir öfke kolik olmaktan kurtulmaktır.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.9
Birbirimizi Akıllıca Dinleyelim. 
Empati kuralım! 
Amaç kavga değildir. 
Öfkenin kök nedenini yakalayalım!

Can: Bay Evet ( Carl), bir gün, zoraki de olsa, bir arkadaşının tavsiyesine uyar!
Kendi kendine yardım programına katılır!
İlk başlarda anlatılanlara kayıtsızdır.
Sadece ne olduğunu merak etmektedir.

Caner: Program devam etmektedir.
Bay Evet ( Carl), birden bire her şeye sürekli hayır dediğini fark eder.
Belki de hayatının bu yüzden daha kötüye gittiğini düşünür.

Kemal: Carl (JİM CARREY) program sonrasında hayatını tamamen değiştirmeye karar verir.
Farklı bir insan olacaktır.
Artık hayır dememeye kendine söz verir.
Artık her şeye sürekli evet demeye başlar.
Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.3:
Şimdiyi yaşayınız! 
Keşke, Asla, Her Zaman, Mutlaka Demeye son veriniz!

Can: Her şeye hayır diyerek, sergilediği korkak öfkeli davranışları bırakır.
Korkak öfkeyi; Ben değerliyim, siz değersizsiniz, ama bunu sizden gizliyorum anlamında kullanıyorum.
Her şeye Evet diyerek, aptal öfkeli davranışlara geçer.
Aptal öfkeyi; Ben değersizim, bana istediğinizi yapabilirsiniz anlamında kullanıyorum.

Caner: Eski Bay Hayır, Yeni Bay Evet için; Başlarda her şey eskisinden de kötüleşir.
Fakat daha sonra terse döner.
Sonunda iyiye gidiş başlar.
Kemal: Aslında iyiye gidiş te, kötüye gidişte yanılsama olduğunu düşünüyorum.
Saldırgan/korkak/aptal öfke sarmalından Akıllı öfke kanunlarını uygulamadan çıkmamız imkânsız gibi!

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu  No.10  
Çözüm odaklı iletişim kurulur. 
Ret edilemeyecek bir teklif yapılır. 
Sonuçta kazanan Akıllı öfkemiz olacaktır!

Can: Her şeye Evet veya Hayır dememizin kaynağında öfke bulunur.
Caner: Çözüm öfkemizin taşacağını fark ettiğimizde gevşemeye çalışmaktır.
Kemal: Ben gevşemek için, önce derin derin nefes alırım.
Aynı anda, sakinleştirici durum ve manzaraları zihnimde hayal ederim.
Bu beni sakinleştirir.

Serdar: Bende karnımı dolduracak şekilde derin nefesler alırım.
Göğsümün üst kısmı yerine, nefes alıp verirken karnımı şiştiğini izlerim.
Derin nefes alırken, kendime “Gevşe!” ya da “Sakin ol!”  kelimelerini tekrarlarım!

Can: Beni gevşetecek bir yer ya da ortamı hayal ederim.
Gözümün önüne getiririm.
Geçmişte çok sakin olduğum bir yeri canlandırırım.
Bu tekniklerle her gün pratik yaparım.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.7
Sağlıklı yaşayalım: Probiyotik Beslenelim. Bol Kahkaha atalım. 10.000 adım yürüyelim. 
Alaturka tuvalet kullanalım. Dijital  detoks uygulayalım. Şükredelim ve Dua edelim!

Pratik yapmam faydalıdır.
Daha sonra karşılaştığım gergin ortamlarda kolay uygularım.
Hedefim öfkelendiğimde bu teknikleri otomatik uygulamaya geçmektir.

Kemal: Günümüzde insanlar çok sık küfür ediyor.
Serdar: Eskiden öfkeli olduğumda küfreder, bağırıp çağırırdım!
Böyle ifade etmeyi bıraktım.
Öfkeli olduğumda artık düşüncelerimi değiştiririm.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.5
Öfkeye Karşı Sünger Olmayalım.
Teflon Olalım.  Günde 10.000 karar hedefimiz Olsun.

Can: Kızgın olduğumda olayları abartma ve çarpıtmaya son veriyorum.
Böyle algılamanın zararlarını geçmişte çekmişimdir.
Artık bu tür düşünce biçimlerimi bıraktım.
Yerine daha mantıklı olanları yerleştiriyorum.

Caner: Kendime şunları tekrarlarım;
Eyvah, her şey mahvoldu!” gibi bir şeyler söylemeyi bıraktım.

Kemal: Bu “Dünyanın sonu değil!
Buna şimdi öfkeleniyor olmam bu olayı olmamış hale getirmez.”
Benzeri düşünceleri zihnimden geçiririm.
Öfkemin hangi tür düşüncelerle artıyor ya da azalıyor?
Bunu görmek eğlenceli oluyor.

Can: Öfkeyi arttıran ve azaltan kelimeler keşfettim.
Onlar beni kızgınlık duygularına hazırlıyor;
Asla ” ya da “her zaman” gibi sözcükleri zihnimde yakalarım.
 “Hiç bir şey asla düzelmeyecek ” demem.
“Her zaman haksızlığa uğrayan ben olurum” demeyi bıraktım.
Böyle cümleleri zihnimden uzaklaştırmak iyi geliyor.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.3:
Şimdiyi yaşayınız! 
Keşke, Asla, Her Zaman, Mutlaka Demeye son veriniz!

Caner: Öfke duygumda haklı olduğumu düşünmem.
Durumla ilgili olumsuz yargımı terk ederim.
Bu problemi kolayca çözmemi sağlıyor.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.9
Birbirimizi Akıllıca Dinleyelim. 
Empati kuralım! 
Amaç kavga değildir. 
Öfkenin kök nedenini yakalayalım!

Can: Öfkeyi yenmede aklımı devreye alırım.
Caner: Aklımı nöbete sevk ettiğimde öfke yenilecektir.
Çünkü öfkemin haklı bir nedene bağlı olması önemsizdir.
Mantık sınırlarını aşmadan aklımı nöbete sokarım.
Öfke geri çekilmek zorunda kalır.

Serdar: Öfkelendiğimi hissettiğimde aklıma sığınırım.
Kendime hatırlatmam yeter;
 “Tüm dünya bana kazık atmaya çalışmıyor
 Sadece, yaşamın iniş ve çıkışları var.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu  No.10  
Çözüm odaklı iletişim kurulur. 
Ret edilemeyecek bir teklif yapılır. 
Sonuçta kazanan Akıllı öfkemiz olacaktır!

Kemal: Bunların bazılarını yaşadığımı düşünmek iyi gelir.
Öfkem kontrolden çıkarsa daha dengeli bir bakış açısı yakalarım.

Serdar: Kendimi tatminsiz biri olarak gördüğümden daha sık öfkelenirim.
Caner: Bir an gelir sorun yaşarım.
 Ya çok şeyler talep ettiğimde öfkelenirim.
 Ya kendimde hak gördüğümde öfkelenirim.

Kemal: Adalet sizlik beni öfkelendirir.
Takdir, kabul, onay, vb. görmemek beni çılgına çevirir.
Bu değerlere ihtiyacım olduğunu düşünürüm.
 Elde ede meyince çoğu insan gibi sorun yaşarım.
Üzülür, incinir, hayal kırıklığına uğradığımda öfkelenirim.

Can: Kızgın ve öfkeli olduğumda, talebim karşılanmazsa çılgına dönerim.
Hayal kırıklıklarımı engellemeliyim.
 Bu duygularım, öfkeye dönmemeli!
 Düşüncelerim üzerinde çalışmam lazım.
Onları yeniden yapılandırmaya mecburum.

Caner: Talep kâr özelliklerim öfke nedenidir.
“Beklentileri” min, “Arzular” a dönüştürmesi öfke nedenidir.
Kemal: Diğer deyişle,
İstediğim herhangi bir şey için çok ısrarcı olmayı bıraktım.
“Bana verilmeli”
Ya da
“Benim olmalı” demeyi bırakacağım.
Serdar:Bana verilmesini isterdim.” diye düşünmeye geçiyorum.

Can: Çoğu öfke duygularım yaşamımdaki gerçek ve kaçınılmaz sorunlardan kaynaklanır.
Kızgınlık duygularımın böyle zamanlarda doğuyor.
Bu zorluklar karşısında yaşanan doğal ve sağlıklı duygularım öfke kolik davranışlara dönüşmemeli.

Caner: Sorunlarım olduğunda, önce durumu değiştirip değiştiremeyeceğimi araştırıyorum.
Böylece değiştirebileceğim bir şeyse akıllı öfke kanunlarını uygularım.

Kemal: Değiştiremeyeceğim durumları çözmek için uğraşmam.
Sonuçta, elimden gelenin en iyisini yaparım.
Sonuca ulaşamazsam, kendimi cezalandırmam.
Yapılacak en iyi şey, sorunla yüzleşmektir.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.3:
Şimdiyi yaşayınız! 
Keşke, Asla, Her Zaman, Mutlaka Demeye son veriniz!


Serdar: Artık zihnimin kötü senaryolar üretmesine izin vermem.
Öfke beni endişelendiremez.
“Şimdi” ye geri döner, anı yaşarım.
Ego canavarının zihnimde felaket senaryolarına engel olurum.
Buna yönelik filimler göstermesine mani olurum.

Can: Çoğunluk Ego gelecekte olabilecek en kötü şeyi dikte eder!
Bu olduğunda, olabilecek en iyi şeye odaklanırım.
Bunu yaptığımda zihnimdeki Ego canavarının artık beni sürükleyemez!

Caner: Anı yaşarım.
Enerjimi olumsuz işlerden olumlu işlere yönlendiririm.
Bunu söylemek olumludur, pozitif enerji doğurur.
Söylenmek ise olumsuzdur, negatif enerjimizi tetikler.
Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.6
Güler Yüz. Güzel Duruş. Güzel Söz. Güzel Enerji göndermek bedavadır!

Can: Yapılması gerekeni yaparım, keşke demekten kurtulurum.
Söylenmek, keşke demenin başka bir versiyonudur.
İşler kötü gittiğinde strese girmem
Zihnimizin aklımı olumsuz düşüncelerle bombalamasına izin vermem.

Kemal: Bir şeyler yapmazsam, reaktif kalırım.
Böyle durumlarda Saldırgan/korkak/aptal öfkemin zihnimizi kontrol etmesine engel olamam.
Akıllı öfke kanunlarını uygulamaya geçerim.
 Söylenmek ten Söylemeye geçerim.
Örneğin öfke yaratan sorunu içime atmak veya kaba kuvvetle çözmek öfke sorunu çözmez.
Bunun yerine, öfke kaynağı sorunu yetkili kişiye/kuruma bildirmeyi seçerim.
 Bu PROAKTİF yaklaşımdır.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.8
KAİZEN Uygulayalım!
Korkularımızı Unutalım.
Yaşam Değerlerimiz için yaşayalım!


Can: Potansiyel öfke kaynağı sorunu yetkililere bildirerek öfkemi sonlandırırım.
Beni akıllı öfke rotama döndürür.
Beynimizin odaklanması akıllıca dinlememi sağlar.
Böyle günlerde uykusuz kalmamaya çalışırım.
Uykusuz kaldığımda kortizol yükselecektir.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.10  
Çözüm odaklı iletişim kurulur. 
Ret edilemeyecek bir teklif yapılır. 
Sonuçta kazanan Akıllı öfkemiz olacaktır!

Devam edecek…

(1) http://theloudhouse.wikia.com/wiki/File:6359581182881760131419052954_Yes-Man.jpg

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder