15 Aralık 2017 Cuma

Kalp Krizi! Zengin Fakir Ayırmıyor.




Mahşerin Dört Öfkelisi; Kemal, Can, Serdar, Caner " Tartışıyor!
Konu: Kalp Krizi Riskimiz Nedir?

Serdar: Genç yaşta iş adamları kalp krizinden ölüyor.
Can: Türkiye’de kalp krizinden ölüm yaşı A.B ye göre 10 yıl daha erken!
Kemal: Sebebi sır değil.

Kalp sağlığı konusunda benim gibi çoğu insan, “bilinç dışı körlük” yaşıyor.
Caner: Genç, yaşlı, zengin, fakir, cahil, okumuş fark etmiyor.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.2:
Lütfen Kalp Kırmayalım. 
Öncelikle Kendi Kalbimizi! 
Yalanlara Yer Yok!

Serdar: Magazine duyduğum merakın % 1 ini kendi sağlığıma duymam.
Can: İddiaya girebilirim.
Bu yazıyı en fazla birkaç yüz kişiyi okur.
Magazin içermiyor!

Magazin yazsak, en azından birkaç bin tıklama garanti!
Oysa kalp sağlığı gibi heyecansız bir konuyu kim umursar!

Kemal: Ülkemiz ortalamasına bakalım;
Benim gibi her 3 yetişkinden ikisinin sağlık karnesi zayıf!
Sağlık konusunda asgari bilgiye sahip değilim!

Serdar: Araştırmalar bunu doğruluyor. (2)
Caner: Bu yüzden, acile gitme ve MR çektirmekten çekinmem.
Bu konuda ülke olarak, dünya şampiyonuyuz.

Can: Benim gibi yetişkinlerin, acile başvurma oranı Avrupa’nın iki katı!
Serdar: Hastanede olmayı seviyorum.
Avrupa’da her 5 yetişkinde 4’ ü son bir yılda hastane hizmetlerini hiç kullanmamış.
Bizde bu oran yaklaşık her 5 yetişkinden sadece 1’ i kadar!

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.7
Sağlıklı yaşayalım: Probiyotik Beslenelim. Bol Kahkaha atalım. 10.000 adım yürüyelim. 
Alaturka tuvalet kullanalım. Dijital  detoks uygulayalım. Şükredelim ve Dua edelim!

Kemal: Avrupalı benden daha sağlıklı değil.
Sağlık konusunda daha bilgili olabilir.
O Avrupa’ lının sorunu!

Başım ağrır.
Gece yarısı da olsa acile koşarım.
Çoluk çocuk acillerde kendimizi iyi hissediyoruz.
Avrupalı kendi kendisini tedavi edermiş, umursamam.
Asgari sağlık bilgisine sahipse, bana ne?

Can: Avrupalı kendi sağlığını  dert edermiş, 
Umurumda olmaz!
Bana magazin lazım.
Magazinsiz yaşayamam.

Zaten işten, güçten sağlık konusunda okumaya hiç zamanım bulamam!
Zamanım değerlidir.
 Sağlık gibi sıkıcı bir konuya harcayamam.

Caner:  Hangi şarkıcı kiminle nerede ne yaptı?
Herkes den önce, ilk benim haberim olmalı!

Nasıl sa S.G.K  var.
Hasta olursam giderim acil ime, çektiririm M.R ımı, alırım ilaçlarımı, yutarım antibiyotiği mi!
Olur, biter.

Serdar: Google en çok arananlar listesinde kalp kriz neden yok?
Çoğunluk benim gibi düşünür de ondan.
Bana magazin lazım!
Bu yüzden kalp krizinde ölüm oranları artıyor muş, bana ne!

Bana bir şey olmaz!
Kriz geçirme yaşı düşmeye devam ediyor muş, falan!
Hepsi abartı!

Ben istatistiklerin de şişirme olduğuna inanıyorum.
Bana neşeli haberler lazım!

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.8
KAİZEN Uygulayalım!
Korkularımızı Unutalım.
Yaşam Değerlerimiz için yaşayalım!

Caner: Aslında bu konu önemliyse, yetkililer varsın gereğini yapsın.
Ana okulundan üniversiteye “Sağlık Okuryazarlığı Seferberliği” başlatsınlar.
Olur biter.

Kemal: 7 den 77 ye, “Yaşam Boyu Nasıl Sağlık”lı kalırız.
Hepimiz öğreniriz.

Serdar: “Sağlıklı Çevre” kriterleri nelerdir?
Böyle bir çevreyi oluşturmaya ve/veya yaşatmaya nasıl katkı sağlarız.
Araştırmaya koyuluruz.

Can: Kendi hayat tarzımıza uygun “Sağlıklı Beslenme” tarzı nasıl olmalıdır.
Okumaya başlarız.

Caner:Bilinçsiz İlaç Kullanımı”, özellikle Antibiyotik kullanımı sağlığımızı nasıl tahrip ediyor.
Bilenlere sormaya başlarız.

Kemal: Hepsinden önemlisi!
Ruhsal, Bedensel, Zihinsel olarak kendimizi iyi hissetmek için neler yapmalıyız.
Sağlık bir yaşam değeri midir?
Hepimiz bilinçleniriz.

Ben varım.
Siz de var mısınız?

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.9
Birbirimizi Akıllıca Dinleyelim. 
Empati kuralım! 
Amaç kavga değildir. 
Öfkenin kök nedenini yakalayalım!

Can: Gerçi bana bir şey olmaz diyorum ama!
“Kalp krizi geçirme riskini nasıl hesaplarım” ?
Bilen varsa anlatsın.

Kemal: Kalbim ne kadar genç öğrenmek istiyorum?
Erkekler ve/veya kadınlar için kardiyovasküler risk hesaplama tabloları var.
Öncelikle internetten bu tablolardan birini buluyorum.(3)
Risk hesaplama tablosu, önümdeki 10 yıl içinde kalp krizi geçirme riskimi hesaplıyor.

Serdar: Örnek veriyorum.
Benim yaşım 55,
LDL (“kötü”) kolesterolüm 120,
Tansiyonum 140/90,
Sigara içiyorum.
Risk toplam puanım 8’dir.
Caner: Bunun anlamı şu;
10 yıl içinde kalp hastalığı gelişme riskin %18!
Diğer ifadeyle, yaklaşık 5’te 1 olasıdır.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu  No.10
Çözüm odaklı iletişim kurulur. 
Ret edilemeyecek bir teklif yapılır. 
Sonuçta kazanan Akıllı öfkemiz olacaktır!

Serdar: Peki, arkadaşlar, % 18 kalp krizi geçirme riskim nasıl düşer?
Kemal: Bunun cevabı çok açık!
Kan ve idrar değerlerini normal sınırlar arasına çek.
Öfke kolik davranışlarına son ver!
Akıllı öfke davranışlarına geç!

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.5
Öfkeye Karşı Sünger Olmayalım.
Teflon Olalım.  Günde 10.000 karar hedefimiz Olsun.

Can: Sigara yok, sağlıklı beslenme, yürüyüş vesaire bilinen şeyler…
Caner: Bizlerde riskimizi hesaplıyalım.
Birlikte kalp krizinden ölme riskimizi azaltacak bir program yapalım.
Daha keyifli ve başarılı olur derim.
Var mısınız?

Can, Kemal, Serdar, varız.
Tüm okurlarımız davetlidir.
Muhtaç olduğumuz kuvvet, akıllı öfkenin 10 kanununda mevcuttur.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.3:
Şimdiyi yaşayınız! 
Keşke, Asla, Her Zaman, Mutlaka Demeye son veriniz!

Faydalanılan Kaynaklar

(3) https://www.tkd.org.tr/kardiyobil/kardiyovaskuler-risk-hesaplama/erkekler-icin-kardiyovaskuler-risk-hesaplama-tablosu

Devam edecek…

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder