(1)
Mahşerin Dört Öfkelisi; Kemal, Can,
Serdar, Caner " Tartışıyor!
Konu: Trafik Sorununa Ütopik Çözümler…
Kemal: Trafik gün
geçtikçe daha yavaşlıyor.
Metro büste de olsam, kendi aracımda da değişen fazla şey
yok.
Akıllı Öfke' nin
10 Kanunu No.5
Öfkeye Karşı
Sünger Olmayalım.
Teflon
Olalım. Günde 10.000 karar hedefimiz Olsun.
İlerlemeyen trafikte; sürücü de olsam, yolcu da farkı yok.
Caner: Trafik
beklerken öfkeleniyorum!
Herkes gibi.
Öfkem işime ve/veya evime vardığımda ortaya çıkıyor.
Bir şeylerden/birilerinden öfkemi çıkarmamak için savaşa
giriyorum.
Öfkemin ve aklımın savaşımından söz ediyorum.
Serdar: Aklım
galip gelmeli.
Akıllı öfkem aptal, korkak, saldırgan öfkeme karşı
kazanmalı.
Bunun için akıllı öfkenin 10 kanunu uygulama zamanı!
Can: Öfkemi dışa
vursam sıkıntı.
Saldırgan davranmaktan istemem.
Sevdiklerime/sevmediklerime zarar vermekten korkarım!
Korkak öfkemi içime atsam daha kötü!
Ruh ve beden sağlığım tehlikeye girer.
Akıllı
Öfke' nin 10 Kanunu No.7
Sağlıklı
yaşayalım: Probiyotik Beslenelim. Bol Kahkaha atalım. 10.000
adım yürüyelim.
Alaturka
tuvalet kullanalım. Dijital detoks uygulayalım. Şükredelim ve
Dua edelim!
Serdar: Mağara
döneminde atalarımız “Savaş veya Kaç” durumu yaşıyordu.
Mağaradan dışarı çıktıklarında karınlarını doyurmak
zorundaydılar.
Vahşi bir hayvanla karşılaştıklarını düşünün.
Vücudu damarlarına yağ ve şeker pompalayacaktır.
Kemal: Bu durumda
iki alternatif söz konusu olurdu;
İlk alternatif;
Mağara adamı hayvanı öldürmeyi gözüne kestirir.
Ona saldırır ve onu öldürür.
Diğer alternatif;
Hayvanın onu öldürme riskini yüksek bulur.
Kaçarak hayvandan güvenli bir yere saklanır.
Her iki ihtimal de de kana pompalanan yağ ve şeker
harcanacaktır.
Mağara adamı atalarımızın sağlığı için sıfır risk söz
konusudur.
Akıllı
Öfke' nin 10 Kanunu No.1:
Sağlık
ve Mutluluk iş yerlerimizde Başlar.
Evlerimizde
Devam Eder!
Öfke
Kolik lere Yer yok!
Can: Günümüzde trafikte
sıkıştığımda ise durum biraz farklılaşıyor.
Mağara adamı atalarım gibi, vücudum aynı tepkiyi gösterir.
Damarlarına yağ ve şeker pompalanır.
Oysa artık atalarım kadar şanslı değilimdir.
Caner: Trafikle
savaşamam.
Trafikten kaçamam da!
Damarlarımdaki yağ ve şeker harcanmadan kalır ve birikir.
Gün içinde buna benzer onlarca tehlike, korku, öfke
tetikleyicisiyle karşılaşırım.
Her seferinde damarlarımdaki yaş ve şeker artmaya devam
eder.
Sonunda hastalıklar tek tek kapımı çalmaya başlar.
Kemal: Öfke
tetikleyicilerini ortadan kaldırabilirim.
Bunu akıllı öfke kanunlarıyla yapmak sorun olmaz.
Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.4:
Güç/Tüketim Sarhoşluğundan ayılalım.
6 S Uygulayalım.
Can: Trafik Sorunu
da potansiyel bir öfke tetikleyicisi!
Sorunu hafifletecek olası çözümleri düşünmem işe yarar.
Düşündüklerimi paylaşmak, çözümler konusunda ortaklaşa
çalışmak daha çok işe yarar.
Bu yaklaşım trafik sorununu bir öfke tetikleyicisi olmaktan
çıkarır.
Soruna bütüncül yaklaşım, aynı oyundaki oyuncuları
rahatlatır.
Kemal: her sorun
gibi, trafik sorunu onlarca farklı kök neden den oluşuyor.
Her bir kök nedene sorunun skor puanını farklı oranlarda
arttırıp azaltabiliyor.
Kök nedenleri tek tek ortadan kaldırabiliriz.
Kök nedenlerin sorunun skor puanına etkisini azaltabiliriz.
Can: Ben de
sizler gibi trafik oyunundaki oyunculardan biriyim
Burada yazacağım olası çözümlerin trafik sorununa skor
puanının sınırlı olacağını biliyorum.
Daha çok oyuncunun belli çözümlerde ortaklaşa çalışması sonuca
yakınlaştırır.
Şanslıysak, soruna taraf yetkililer, bu çalışmaları
uygulamalara dönüştürebilir.
Bu sürecin, trafik
sorunu için sonun başlangıcı olacağından ise hiç şüphem yok.
Akıllı
Öfke' nin 10 Kanunu No.9
Birbirimizi
Akıllıca Dinleyelim.
Empati
kuralım!
Amaç
kavga değildir.
Öfkenin
kök nedenini yakalayalım!
Trafik Sorununa Çözüm Önerilerine geçelim;
Kemal: Çözüm Önerisi No: 1:
Trafik canavarlarına
ret edemeyecekleri teklifler yapılır.
Sürücülerin kurallara
harfiyen uymaları sağlanır.
Serdar: Çözüm Önerisi
No: 2:
Kamu kurumlarının çalışma saatlerinin esnetilmesi düşünülebilir.
Bu trafiği yoğunluğunu 24 saate yayacaktır.
Kamu kurumlarının 7/24 hizmet verdiğini düşünün!
Araç trafiğinin 24 saate yayılması, rahatlama sağlamaz mı?
Can: Çözüm Önerisi No: 3:
Sanayi bölgelerinin Anadolu’ya taşınması için ret
edilemeyecek teklifler projelendirilir.
Organize olan ve/veya olmayan İstanbul içindeki sanayilerden
söz ediyorum.
Özellikle ağır vasıta trafiğinin şehir içinden Anadolu’ya
kaydırıldığını hayal edin!
Böyle bir karar büyük kentlere göçü tersine çevirmez miydi?
Kemal: Çözüm Önerisi No:
4:
Yolcu taşımacılığında deniz trafiği etkinleştirilir.
Yük taşımacılığında deniz trafiğine kaydırılır.
Ağır vasıtaların şehir içindeki trafiği deniz yoluyla
yapılır.
Karadaki Minibüs ve dolmuşlar olası deniz taşımacılığının
oyuncuları olabilir.
Akıllı
Öfke' nin 10 Kanunu No.9
Birbirimizi
Akıllıca Dinleyelim.
Empati
kuralım!
Amaç
kavga değildir.
Öfkenin
kök nedenini yakalayalım
Caner: Çözüm Önerisi No:
5:
Trafiğe çıkması tehlikeli on binlerce araç var trafikte
seyrediyor.
Tehlikeli araçları potansiyel trafik canavarları kullanıyor.
Tehlikeli araçlarla şehir içinde yolcu ve yük taşınıyor.
Tehlikeli araçlar insanları öldürüyor.
Akıllı
Öfke' nin 10 Kanunu No.8
KAİZEN
Uygulayalım!
Korkularımızı
Unutalım.
Yaşam
Değerlerimiz için yaşayalım!
Tehlikeli araçlar mal güvenliğini tehdit ediyor.
Tehlikeli araçlar trafik kurallarına uymuyor.
Tehlikeli araçlar karıştıkları kazalarla, hayatları
kararıyor.
Tehlikeli araçlar, yolda kaldıklarında trafiği tıkıyorlar.
Tehlikeli araçlar, başta sigorta şirketleri olmak üzere
milli servete zarar veriyor.
Bir şekilde trafikten men edilmeliler!
Serdar: Tehlikeli
araçların karıştığı ölümcül kazalara bir örnek;
İzmir’ de bir Anneler Günü kutlaması!
Annelerimiz Marmaris’e gidiyorlar.
Trafik canavarı yolda pusuya yatmıştır!
Sahneyi Azrail alır.
21’i kadın 24 kişinin hayatını kaybeder.
10 kişi de yaralanır!
Kazaya neden olan ise her zamanki gibi, Trafik canavarıdır!
Can: Trafik Canavarı, her kazada farklı yüz
ve kılıktadır!
Bu sefer midibüsün sahibi olmuştur.
Yapılan araştırmada, kaza yapan midibüsün fren sistemi
güçlendirdiği söylenmiş!
Bu güçlendirme işlemi nedense yetkili serviste yapılmıyor.
Böyle çoğu kazada olduğu gibi merdiven altı seçiliyor.
Keşke yerli otomobil gibi, merdiven altına son verecek
babayiğitleri de görebilsek!
Annelerimiz anneler gününde pisipisine ölmese!
Serdar: Yukarıda
saydığım ve sayamadığım nedenlerden dolayı trafik sorunumuz büyümeye devam
ediyor.
Dört yılda Sapanca’nın nüfusu
kadar vatandaşımız trafik kazalarında hayatını kaybetti.(2)
Kemal: 14 yılda ise 67 bin kişiyi kazalara kurban verdik.
Sigortacıların kazalar
nedeniyle ödediği hasarlar katlanıyor.
Hasar bedelleriyle neler
yapılmazdı?
3 tane Yavuz Sultan Selim
Köprüsü!
Ya da 7 tane Avrasya Tüneli
inşa edilebilirdi.
Can: Son 14
yılda ise trafik sigortasından dolayı ödenen hasar 41 milyara yakın.
Trafik kazalarından ödenen
hasarlardaki yıllık artışlar, yüzde 25’leri buluyor.
Caner: 2017
verilerine bize ne diyor;
Trafikte yaklaşık 30 milyon kayıtlı sürücü var!
Bunlardan 30.000 kadarı toplam kazaların %12 sinden sorumlu!
Serdar: 2 sene içinde 24 kaza yapan kamyon var.
Bunlar tehlikeli kategorisindeki araçlar!
Bunlar Azrail ve trafik canavarlarının sevdiği araçlar.(3)
Bunların çoğu midibüs gibi ticari araçlardan oluşuyor.
Kendilerini trafikten men edecek babayiğitlerini arıyor!
Annelerimiz artık, anneler gününde pisi, pisine ölmesinler.
Kemal: Ülkemizde yaklaşık
20 milyonun üzerinde araç trafikte!
2017 Eylül sonu verilerine bakalım;
Ortalama Saatte 46 trafik kazası meydana gelmiş.
9 ayda toplam kaza sayısı ise 306 bin 183!
Can: Saatte yaklaşık,
46 kaza, günde 10 acı haber!
Bu kazalarda yaklaşık, 2 bin 722 kişi hayatını
kaybediyor.
Binlerce ailenin yüreğine ateş düşmeye devam ediyor.
Başka bir deyişle ortalama günde 10 kişi trafik kazalarının
kurbanı!
Bu sayıya hastanede hayatını kaybedenler dahil değil!
9 ayda, yaklaşık 30 bin 567 kişi yaralanmış.
Caner: Geçen yıl
kaza yerinde ve kazadan sonra hastanelerde yaşamını yitirenlerin sayısı yaklaşık
7 bin 300!
Serdar: Motor ve
bisiklet sürücülerini unutmayalım.
Şehirlerde/şehirlerarası yollarda motor ve bisiklet
sürücülerinin karıştığı kazalarda artmaya devam ediyor.
Motorların gürültü kirliliği ise şehir yaşamı için diğer önemli
sorun!
Akıllı Öfke' nin
10 Kanunu No.2:
Lütfen Kalp
Kırmayalım.
Öncelikle
Kendi Kalbimizi!
Yalanlara
Yer Yok!
Kemal: 2016’da
ölümlü ve yaralamalı kazalara karışan motosiklet sayısı 43 bin 320.
2017’nin Eylül ayı sonuna kadar kazaya karışan motosiklet
sayısı 32 bin 218!
2016’da Türkiye’de kayıtlı motosiklet sayısı 3 milyon 3 bin
733.
Can: Motosiklet
kullanmak için A1 ve A2 sınıfı ehliyetler gerekli.
Bu ehliyeti olanların sayısı 2 milyon 781 bin 85.
İstatistikler Türkiye’de 222 bin 648 ehliyetsiz sürücü
olduğunu fısıldıyor.
Daha vahimi, plakasız, kayıtsız motosiklet bu rakama dâhil
değil.
Serdar: Her
trafik kazası öfke üretiyor.
Kazaya karışanlar, aileleri, yakınlar, sigortacılar,
sürücüler, araç sahipleri için öfke kaynağı!
Kemal: Bir sürücü ve yolcu olarak sorumluluğum var.
Olası trafik canavarlarının kurbanı olmak
istemiyorum.
Kazaya karışan öğretmenler annelerimiz şu an
hayatta olabilirdi.
Yetkili servislerde bakımı yapılan bir midibüs
tercih etselerdi, hayatta olurlardı.
Sürücünün yeterli olduğunu kontrol
etselerdi, yola çıkmazlar. hayatta olurlardı.
Can: Modifiye
araçların sürücüleri saldırgan öfkeli davranışlarının önüne geçebiliriz.
Onların potansiyel trafik canavarlarına dönüşmeleri
önleyebiliriz.
Sadece kendileri değerli bulmalarına karşı çıkabiliriz.
Zevk için, trafikte tehlikeli
durum ve davranışları sergilemelerine karşı çıkabiliriz.
Trafiği sadece bir “şov fırsatı” görmelerinden vazgeçirebiliriz.
Caner: Bu tür
modifiye araçlara binmeyi ret etmekle işe başlayacağım.
Potansiyel trafik canavarlarından uzak duracağım.
Tehlikeli araçları ve trafik canavarlarını yetkililere ihbar
etmeye söz veriyorum.
Serdar: Trafik canavarlarının
Saldırgan Öfkeli davranışlarına
göz yumamam.
Sadece trafik canavarlarının zamanları değerli değildir.
Benim gibi sürücülerin ve yolcuların zamanları da
değerlidir.
Bizim araçlarımız ve hayatlarımız da değerlidir.
Kemal: Trafik Canavar’larıyla akıllıca mücadele edebilirim.
Saldırgan ve/veya
Öfkeli sürücülerin
sayılarını azaltmada yardımcı olabilirim
Trafik Canavar’larının anlayacakları dilden iletişim
kurmanın yollarını önerebilirim.
Serdar: Sürücüler,
yolcular, kamu kurumları ve sigorta şirketleriyle ortaklaşa çalışabilirim.
Beraberce kazan& kazan işbirlikleri kurabilirim.
Akıl/güç/strateji paylaşımında güç birliği yapabilirim.
Can: Trafik canavarları ile mücadeleyi yarına bırakamayız.
Keşke demek zorunda kalmamız affedilemez.
Mücadeleyi
başlatma zamanı Şimdi’ dir.
Bunu ortaklaşa yapabiliriz!
Akıllı Öfke' nin
10 Kanunu No.3:
Şimdiyi yaşayınız!
Keşke, Asla, Her
Zaman, Mutlaka Demeye son veriniz!
Caner: Bir sürücü ve yolcu olarak,
Trafikte sağıma, soluma, önüme, arkama akıllıca bakacağım.
Modifiye kamyonet, kamyon, minibüs, taksi, motor gördüğümde,
yol vereceğim.
Bırakalım geçsinler.
Kemal: Trafik canavarlarına yol verip kurtulmayı
denerim.
Olmadı bir benzinciye çekip beklerim.
Trafikte Saldırgan Öfkeli bir trafik canavarlarıyla inatlaşmam aptallık olur.
Oysa elimde akıllı öfkenin 0n kanunu var!
Serdar: Canavar Sürücülere karşı elimizdeki
maşaları kullanalım.
Kendimizin ve sevdiklerimizin hayatlarını kurtaralım.
Saniyeler içinde karar alalım.
Kararsız kalmak yok.
Günlük 10. bin karar hedefimiz çok önemli!
Akıllı öfkeye geçelim.
İlk kararımı açıklıyorum.
Sadece Yetkili Servislerde bakım ve
tamiri yapılan araçları kullanırım!
Sadece bu araçlara binerim.
Kemal: Modifiye
araçları yetkililere şikâyet ederim.
Yetkililere öneriler sunarım.
Merdiven altı özel servislere güvenmem.
Bu tür yerlerin yetkili servislere dönüşmesini öneriyorum.
Can: Önerim
merdiven altı servislere, 2 yıllık süre verilmesidir.
Bu süre sonunda direnenler kapatılır.
Hala merdiven altından hizmet alan araçlar trafikten men
edilir.
Uymayan sürücülere hapis cezası ret edilemeyecek bir teklif
olurdu!
Caner: Bir Trafik
canavarıyla inatlaşmam.
Kestaneleri ateşten maşayla alırım.
Akıllı insanlar maşa kullanırlar.
Elimizi neden yakalım?
Trafik canavarlarını yetkililere ihbar ederim.
Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.4:
Güç/Tüketim Sarhoşluğundan ayılalım.
6 S Uygulayalım.
Can: Trafik sorunu ile savaşımda, ruh, zihin, beden sağlığına ihtiyacım
var.
Sağlam kafa sağlam vücutta bulunur.
Kemal: Elbette
Trafik canavarının yaptıkları yanına kalmamalı.
Onu Akıllı Öfke ye davet edeceğim.
Bu şu demek;
ALO TRAFİK 155 Hattını aramakla başlayacak her şey!
Modifiye araçları ve Trafik
canavarlarını ihbar ediyorum.
Serdar: Yetkililer
onlara; Ret Edemeyecekleri Bir Teklif yapıyorlar!
Sürücüler ve
yolcular olarak, söylenmeyi bırakıp, Söylemeye geçiyoruz.
Öfke kolikler söylenir!
Akıllılar söyler!
Can: Akıllı Öfke kanunları
odağında yetkililerle birlikte çalışmayı seçiyorum.
Trafik canavarlarından korkmuyorum.
Akıllı Öfke kanunlarına
uymaya davet ediyorum.
Olmadı!
Yetkililer onlarla iletişim kuruyor.
Caner: Her
birimiz, Trafik canavarlarını Saldırgan Öfke rotasından döndürebiliriz,
Ortaklaşa çalışabiliriz, bu mümkündür!
Yüksek para ve hürriyeti
bağlayıcı cezalar işe yarar,
Bunu uygulayan ülkeler var!
Kemal: Trafikte
uygun çözümler bulan ülkelerin modellenmesini öneriyorum.
Alkollü araç
kullananlara, ret edemeyecekleri bir teklif yapan ülkeleri modelleyelim.
Örnek veriyorum;
1000$ para cezası.
1 ay hapis.
2 yıl ehliyete el koyma
cezası olduğunu düşünün!
Kim alkollü araç kullanırdı?
Serdar: Trafik
canavarlığı şimdi olduğu gibi özendirici bir davranış olmaktan çıksın artık!
Yetkililer Trafik Canavar’larını böylesi
akıllı öfke kanunlarına
davet etsinler.
Can: Trafik
sigortası değişmesini öneriyorum.
Mevcut tavan taban fiyat uygulamasının kaldırıldığını
düşünün!
Trafikte tehlike yaratan modifiye araçlar ve/veya sürücüleri neden ölüm
saçıyor?
Onlar neden serbestçe dolaşıyor?
Bu tür sürücüler ve araç sahiplerinin anladıkları dilden
iletişim kuramıyoruz.
Bunu alkollü sürücüler için önerdiğim cezalarla
başarabiliriz.
Caner: Ancak o
zaman, kaza yapmamak için önlem alırlar.
Şu an buna gerek duymuyorlar.
Ödenecek bedel caydırıcı
değil!
Can yakmıyor!
Kemal: Nasrettin
hocanın yaptığını yapalım.
Çocuk testiyi kırılmadan önlem alalım.
Buna proaktif strateji diyorum.
Serdar: Örneğin
yılda dört den
fazla kazaya karışan araçlar var.
Bir yıl trafikten men edelim.
Sürücülerinin ehliyetlerine geçici bir süre el konsaydı!
Caydırıcı olmaz mıydı?
Kemal: Cezanın
bitmesini takip eden yılda aynı araçlar takip edilseydi!
Dört den
fazla kazaya karışanların trafikten kalıcı men edilseler.
Diğer sürücüler için, caydırıcı olmaz mıydı?
Can: Trafik
canavarlarının nesli nasıl tükenir?
Trafik sigortasında taban-tavan fiyat uygulamasının
kaldırıldığını düşünelim.
Fiyatlarda serbest olsun.
Örneğin yılda 2 kaza sonrası sigorta fiyatı artsaydı.
Kaza kolik araçların kaza başına trafik sigortası bedelinin
arttığını düşünelim.
Caner:
Öneriyorum;
Trafik Sigortası, Kaza başına 500 $ artsa!
Trafik canavarı özentileri azalmaz mıydı?
Serdar: 2016
yılında 43.000 araç ağır hasar kaydı(Pert) ile trafikten çekilmiş.
Ancak 41.470 araç onarılarak tekrar
trafiğe çıkmış.
Sigortacılara göre bunlar “Zombi araçlar
“.
Kemal: Bu araçlar
10 yılda 400 bine ulaşmış, (4)
Can: Bu bir trajedi!
Arkadaşlar trafikte
bu araçlardan kendimizi nasıl koruyacağız?
Fikri olan var mı?
Akıllı
Öfke' nin 10 Kanunu No.9
Birbirimizi
Akıllıca Dinleyelim.
Empati
kuralım!
Amaç
kavga değildir.
Öfkenin
kök nedenini yakalayalım!
Serdar: Bu araçları
kullananların önemli kısmı potansiyel Trafik
Canavarı olabilir.
Trafikte arkanızda pert bir araç geldiğini düşünün.
Bir trafik canavarı sizden yol istiyor.
Sizin de altınızda marka bir araba olsun!
Ben yol veririm.
Kemal: Saldırgan öfkeye, saldırgan öfkeyle mi karşılık vermem.
Yol vermeyi ret mi etmem.
Kemal: “Öfkeye
Karşı Teflon
Ol, Sünger Olma!” kanununa
uyarım.
Yani, yol veririm.
Can: Ardından “Söylenmekten Söylemeye
geçerim!
Aracın foto veya videosunu çekerim.
ALO Trafik“154”
gönderirim.
Caner: Artık görev yetkililerdedir.
Onlarda bu araçların sahiplerine ve/veya sürücülerine
tekliflerini yaparlar;
Can: Ret Edilemeyecek bir teklife önerimdir.
1.
Araç muayene sisteminde gerekli değişiklikler
yapılır.
2.
Pert
araçlar sahibine teslim edilmez
3.
Tutanakla
muayene istasyonunda alıkonur.
4.
Alıkonulan araçlar direkt hurda paketleme
fabrikalarına gönderilir.
5.
Trafiğe çıkmaları
sonsuza dek önlenir.
6.
Trafikteki diğer araç sahipleri ve/veya
sürücüleri için caydırıcı cezalara geçilir;
7.
Örneğin emniyet şeridinden giden bir araç
sürücüsü ve/veya sahibi için caydırıcı cezalara önerimdir;
·
1000$
ceza!
·
1 ay hapis!
·
Ehliyete 2 yıl el koyma!
8.
Cezanın % 20 si yani 200$ hesaplanır.
9.
İhbar
eden vatandaşın hesabına otomatik yatırılır.
10.
Trafik denetimi tüm vatandaşların otomatik
denetimine açılmış olur.
11.
Çapraz denetim süreci başlar.
Nasıl Fikir?
Akıllı
Öfke' nin 10 Kanunu No.10
Çözüm
odaklı iletişim kurulur.
Ret
edilemeyecek bir teklif yapılır.
Sonuçta
kazanan Akıllı öfkemiz olacaktır!
(2)Hurriyet,
Noyan Doğan 6 kasım 2017)
(4) 14
ağustos 2017 hürriyet
Devam edecek…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder