11 Aralık 2017 Pazartesi

Trafik Sorununa Akıllı Çözümler. Üstelik Sıfır Maliyetli!


(1)

Mahşerin Dört Öfkelisi; Kemal, Can, Serdar, Caner " Tartışıyor!

Konu: Trafik Sorununa Ütopik Çözümler

Kemal: Trafik gün geçtikçe daha yavaşlıyor.
Metro büste de olsam, kendi aracımda da değişen fazla şey yok.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.5
Öfkeye Karşı Sünger Olmayalım.
Teflon Olalım.  Günde 10.000 karar hedefimiz Olsun.

İlerlemeyen trafikte; sürücü de olsam, yolcu da farkı yok.

Caner: Trafik beklerken öfkeleniyorum!
Herkes gibi.
Öfkem işime ve/veya evime vardığımda ortaya çıkıyor.
Bir şeylerden/birilerinden öfkemi çıkarmamak için savaşa giriyorum.
Öfkemin ve aklımın savaşımından söz ediyorum.

Serdar: Aklım galip gelmeli.
Akıllı öfkem aptal, korkak, saldırgan öfkeme karşı kazanmalı.
Bunun için akıllı öfkenin 10 kanunu uygulama zamanı!

Can: Öfkemi dışa vursam sıkıntı.
Saldırgan davranmaktan istemem.
Sevdiklerime/sevmediklerime zarar vermekten korkarım!

Korkak öfkemi içime atsam daha kötü!
Ruh ve beden sağlığım tehlikeye girer.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.7
Sağlıklı yaşayalım: Probiyotik Beslenelim. Bol Kahkaha atalım. 10.000 adım yürüyelim. 
Alaturka tuvalet kullanalım. Dijital  detoks uygulayalım. Şükredelim ve Dua edelim!

Serdar: Mağara döneminde atalarımız “Savaş veya Kaç” durumu yaşıyordu.
Mağaradan dışarı çıktıklarında karınlarını doyurmak zorundaydılar.
Vahşi bir hayvanla karşılaştıklarını düşünün.
Vücudu damarlarına yağ ve şeker pompalayacaktır.

Kemal: Bu durumda iki alternatif söz konusu olurdu;
İlk alternatif;
Mağara adamı hayvanı öldürmeyi gözüne kestirir.
Ona saldırır ve onu öldürür.
Diğer alternatif;
Hayvanın onu öldürme riskini yüksek bulur.
Kaçarak hayvandan güvenli bir yere saklanır.
Her iki ihtimal de de kana pompalanan yağ ve şeker harcanacaktır.
Mağara adamı atalarımızın sağlığı için sıfır risk söz konusudur.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.1:
Sağlık ve Mutluluk iş yerlerimizde Başlar. 
Evlerimizde Devam Eder! 
Öfke Kolik lere Yer yok!

Can: Günümüzde trafikte sıkıştığımda ise durum biraz farklılaşıyor.
Mağara adamı atalarım gibi, vücudum aynı tepkiyi gösterir.
Damarlarına yağ ve şeker pompalanır.
Oysa artık atalarım kadar şanslı değilimdir.

Caner: Trafikle savaşamam.
Trafikten kaçamam da!
Damarlarımdaki yağ ve şeker harcanmadan kalır ve birikir.
Gün içinde buna benzer onlarca tehlike, korku, öfke tetikleyicisiyle karşılaşırım.
Her seferinde damarlarımdaki yaş ve şeker artmaya devam eder.
Sonunda hastalıklar tek tek kapımı çalmaya başlar.

Kemal: Öfke tetikleyicilerini ortadan kaldırabilirim.
Bunu akıllı öfke kanunlarıyla yapmak sorun olmaz.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.4:
Güç/Tüketim Sarhoşluğundan ayılalım. 
6 S Uygulayalım.      

Can: Trafik Sorunu da potansiyel bir öfke tetikleyicisi!
Sorunu hafifletecek olası çözümleri düşünmem işe yarar.
Düşündüklerimi paylaşmak, çözümler konusunda ortaklaşa çalışmak daha çok işe yarar.
Bu yaklaşım trafik sorununu bir öfke tetikleyicisi olmaktan çıkarır.
Soruna bütüncül yaklaşım, aynı oyundaki oyuncuları rahatlatır.

Kemal: her sorun gibi, trafik sorunu onlarca farklı kök neden den oluşuyor.
Her bir kök nedene sorunun skor puanını farklı oranlarda arttırıp azaltabiliyor.
Kök nedenleri tek tek ortadan kaldırabiliriz.
Kök nedenlerin sorunun skor puanına etkisini azaltabiliriz.

Can: Ben de sizler gibi trafik oyunundaki oyunculardan biriyim
Burada yazacağım olası çözümlerin trafik sorununa skor puanının sınırlı olacağını biliyorum.
Daha çok oyuncunun belli çözümlerde ortaklaşa çalışması sonuca yakınlaştırır.
Şanslıysak, soruna taraf yetkililer, bu çalışmaları uygulamalara dönüştürebilir.
 Bu sürecin, trafik sorunu için sonun başlangıcı olacağından ise hiç şüphem yok.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.9
Birbirimizi Akıllıca Dinleyelim. 
Empati kuralım! 
Amaç kavga değildir. 
Öfkenin kök nedenini yakalayalım!

 Trafik Sorununa Çözüm Önerilerine geçelim;


Kemal: Çözüm Önerisi No: 1:
Trafik canavarlarına ret edemeyecekleri teklifler yapılır.
 Sürücülerin kurallara harfiyen uymaları sağlanır.

Serdar: Çözüm Önerisi No: 2:
Kamu kurumlarının çalışma saatlerinin esnetilmesi düşünülebilir.
Bu trafiği yoğunluğunu 24 saate yayacaktır.
Kamu kurumlarının 7/24 hizmet verdiğini düşünün!
Araç trafiğinin 24 saate yayılması, rahatlama sağlamaz mı?

Can: Çözüm Önerisi No: 3:
Sanayi bölgelerinin Anadolu’ya taşınması için ret edilemeyecek teklifler projelendirilir.
Organize olan ve/veya olmayan İstanbul içindeki sanayilerden söz ediyorum.
Özellikle ağır vasıta trafiğinin şehir içinden Anadolu’ya kaydırıldığını hayal edin!
Böyle bir karar büyük kentlere göçü tersine çevirmez miydi?

Kemal: Çözüm Önerisi No: 4:
Yolcu taşımacılığında deniz trafiği etkinleştirilir.
Yük taşımacılığında deniz trafiğine kaydırılır.
Ağır vasıtaların şehir içindeki trafiği deniz yoluyla yapılır.
Karadaki Minibüs ve dolmuşlar olası deniz taşımacılığının oyuncuları olabilir.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.9
Birbirimizi Akıllıca Dinleyelim. 
Empati kuralım! 
Amaç kavga değildir. 
Öfkenin kök nedenini yakalayalım

Caner: Çözüm Önerisi No: 5:
Trafiğe çıkması tehlikeli on binlerce araç var trafikte seyrediyor.
Tehlikeli araçları potansiyel trafik canavarları kullanıyor.
Tehlikeli araçlarla şehir içinde yolcu ve yük taşınıyor.
Tehlikeli araçlar insanları öldürüyor.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.8
KAİZEN Uygulayalım!
Korkularımızı Unutalım.
Yaşam Değerlerimiz için yaşayalım!

Tehlikeli araçlar mal güvenliğini tehdit ediyor.
Tehlikeli araçlar trafik kurallarına uymuyor.
Tehlikeli araçlar karıştıkları kazalarla, hayatları kararıyor.
Tehlikeli araçlar, yolda kaldıklarında trafiği tıkıyorlar.
Tehlikeli araçlar, başta sigorta şirketleri olmak üzere milli servete zarar veriyor.
Bir şekilde trafikten men edilmeliler!

Serdar: Tehlikeli araçların karıştığı ölümcül kazalara bir örnek;
İzmir’ de bir Anneler Günü kutlaması!
Annelerimiz Marmaris’e gidiyorlar.
Trafik canavarı yolda pusuya yatmıştır!
Sahneyi Azrail alır.

21’i kadın 24 kişinin hayatını kaybeder.
10 kişi de yaralanır!
Kazaya neden olan ise her zamanki gibi, Trafik canavarıdır!

Can: Trafik Canavarı, her kazada farklı yüz ve kılıktadır!
Bu sefer midibüsün sahibi olmuştur.
Yapılan araştırmada, kaza yapan midibüsün fren sistemi güçlendirdiği söylenmiş!
Bu güçlendirme işlemi nedense yetkili serviste yapılmıyor.
Böyle çoğu kazada olduğu gibi merdiven altı seçiliyor.
Keşke yerli otomobil gibi, merdiven altına son verecek babayiğitleri de görebilsek!
Annelerimiz anneler gününde pisipisine ölmese!


Serdar: Yukarıda saydığım ve sayamadığım nedenlerden dolayı trafik sorunumuz büyümeye devam ediyor.
Dört yılda Sapanca’nın nüfusu kadar vatandaşımız trafik kazalarında hayatını kaybetti.(2)

Kemal: 14 yılda ise 67 bin kişiyi kazalara kurban verdik.
Sigortacıların kazalar nedeniyle ödediği hasarlar katlanıyor.
Hasar bedelleriyle neler yapılmazdı?
3 tane Yavuz Sultan Selim Köprüsü!
Ya da 7 tane Avrasya Tüneli inşa edilebilirdi.

Can: Son 14 yılda ise trafik sigortasından dolayı ödenen hasar 41 milyara yakın.
Trafik kazalarından ödenen hasarlardaki yıllık artışlar, yüzde 25’leri buluyor.

Caner: 2017 verilerine bize ne diyor;
Trafikte yaklaşık 30 milyon kayıtlı sürücü var!
Bunlardan 30.000 kadarı toplam kazaların %12 sinden sorumlu!

Serdar: 2 sene içinde 24 kaza yapan kamyon var.
Bunlar tehlikeli kategorisindeki araçlar!
Bunlar Azrail ve trafik canavarlarının sevdiği araçlar.(3)
Bunların çoğu midibüs gibi ticari araçlardan oluşuyor.
Kendilerini trafikten men edecek babayiğitlerini arıyor!
Annelerimiz artık, anneler gününde pisi, pisine ölmesinler.

Kemal: Ülkemizde yaklaşık 20 milyonun üzerinde araç trafikte! 
2017 Eylül sonu verilerine bakalım;
Ortalama Saatte 46 trafik kazası meydana gelmiş.
9 ayda toplam kaza sayısı ise 306 bin 183!

Can: Saatte yaklaşık, 46 kaza, günde 10 acı haber!
Bu kazalarda yaklaşık, 2 bin 722 kişi hayatını kaybediyor.
Binlerce ailenin yüreğine ateş düşmeye devam ediyor.

Başka bir deyişle ortalama günde 10 kişi trafik kazalarının kurbanı!
Bu sayıya hastanede hayatını kaybedenler dahil değil!
9 ayda, yaklaşık 30 bin 567 kişi yaralanmış.

Caner: Geçen yıl kaza yerinde ve kazadan sonra hastanelerde yaşamını yitirenlerin sayısı yaklaşık 7 bin 300!

Serdar: Motor ve bisiklet sürücülerini unutmayalım.
Şehirlerde/şehirlerarası yollarda motor ve bisiklet sürücülerinin karıştığı kazalarda artmaya devam ediyor.
Motorların gürültü kirliliği ise şehir yaşamı için diğer önemli sorun!

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.2:
Lütfen Kalp Kırmayalım. 
Öncelikle Kendi Kalbimizi! 
Yalanlara Yer Yok!

Kemal: 2016’da ölümlü ve yaralamalı kazalara karışan motosiklet sayısı 43 bin 320.
2017’nin Eylül ayı sonuna kadar kazaya karışan motosiklet sayısı 32 bin 218!
2016’da Türkiye’de kayıtlı motosiklet sayısı 3 milyon 3 bin 733.

Can: Motosiklet kullanmak için A1 ve A2 sınıfı ehliyetler gerekli.
Bu ehliyeti olanların sayısı 2 milyon 781 bin 85.
İstatistikler Türkiye’de 222 bin 648 ehliyetsiz sürücü olduğunu fısıldıyor.
Daha vahimi, plakasız, kayıtsız motosiklet bu rakama dâhil değil.

Serdar: Her trafik kazası öfke üretiyor.
Kazaya karışanlar, aileleri, yakınlar, sigortacılar, sürücüler, araç sahipleri için öfke kaynağı!

Kemal: Bir sürücü ve yolcu olarak sorumluluğum var.
Olası trafik canavarlarının kurbanı olmak istemiyorum.
Kazaya karışan öğretmenler annelerimiz şu an hayatta olabilirdi.
Yetkili servislerde bakımı yapılan bir midibüs tercih etselerdi, hayatta olurlardı.
Sürücünün yeterli olduğunu kontrol etselerdi, yola çıkmazlar. hayatta olurlardı.

Can: Modifiye araçların sürücüleri saldırgan öfkeli davranışlarının önüne geçebiliriz.
Onların potansiyel trafik canavarlarına dönüşmeleri önleyebiliriz.
Sadece kendileri değerli bulmalarına karşı çıkabiliriz.
Zevk için,  trafikte tehlikeli durum ve davranışları sergilemelerine karşı çıkabiliriz.
Trafiği sadece bir “şov fırsatı”  görmelerinden vazgeçirebiliriz.

Caner: Bu tür modifiye araçlara binmeyi ret etmekle işe başlayacağım.
Potansiyel trafik canavarlarından uzak duracağım.
Tehlikeli araçları ve trafik canavarlarını yetkililere ihbar etmeye söz veriyorum.

Serdar: Trafik canavarlarının Saldırgan Öfkeli davranışlarına göz yumamam.
Sadece trafik canavarlarının zamanları değerli değildir.
Benim gibi sürücülerin ve yolcuların zamanları da değerlidir.
Bizim araçlarımız ve hayatlarımız da değerlidir.

Kemal: Trafik Canavar’larıyla akıllıca mücadele edebilirim.
Saldırgan ve/veya Öfkeli sürücülerin sayılarını azaltmada yardımcı olabilirim
Trafik Canavar’larının anlayacakları dilden iletişim kurmanın yollarını önerebilirim.

Serdar: Sürücüler, yolcular, kamu kurumları ve sigorta şirketleriyle ortaklaşa çalışabilirim.
Beraberce kazan& kazan işbirlikleri kurabilirim.
Akıl/güç/strateji paylaşımında güç birliği yapabilirim.

Can: Trafik canavarları ile mücadeleyi yarına bırakamayız.
Keşke demek zorunda kalmamız affedilemez.
Mücadeleyi  başlatma zamanı Şimdi’ dir.
Bunu ortaklaşa yapabiliriz!

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.3:
Şimdiyi yaşayınız! 
Keşke, Asla, Her Zaman, Mutlaka Demeye son veriniz!

Caner: Bir sürücü ve yolcu olarak,
Trafikte sağıma, soluma, önüme, arkama akıllıca bakacağım.
Modifiye kamyonet, kamyon, minibüs, taksi, motor gördüğümde, yol vereceğim.
Bırakalım geçsinler.

Kemal:  Trafik canavarlarına yol verip kurtulmayı denerim.
Olmadı bir benzinciye çekip beklerim.
Trafikte Saldırgan Öfkeli bir trafik canavarlarıyla inatlaşmam aptallık olur.
Oysa elimde akıllı öfkenin 0n kanunu var!

Serdar: Canavar Sürücülere karşı elimizdeki maşaları kullanalım.
Kendimizin ve sevdiklerimizin hayatlarını kurtaralım.
Saniyeler içinde karar alalım.
Kararsız kalmak yok.
Günlük 10. bin karar hedefimiz çok önemli!
Akıllı öfkeye geçelim.
İlk kararımı açıklıyorum.
Sadece Yetkili Servislerde bakım ve tamiri yapılan araçları kullanırım!
Sadece bu araçlara binerim.

Kemal: Modifiye araçları yetkililere şikâyet ederim.
Yetkililere öneriler sunarım.
Merdiven altı özel servislere güvenmem.
Bu tür yerlerin yetkili servislere dönüşmesini öneriyorum.

Can: Önerim merdiven altı servislere, 2 yıllık süre verilmesidir.
Bu süre sonunda direnenler kapatılır.
Hala merdiven altından hizmet alan araçlar trafikten men edilir.
Uymayan sürücülere hapis cezası ret edilemeyecek bir teklif olurdu!
Caner: Bir Trafik canavarıyla inatlaşmam.
Kestaneleri ateşten maşayla alırım.
Akıllı insanlar maşa kullanırlar.
Elimizi neden yakalım?
Trafik canavarlarını yetkililere ihbar ederim.

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.4:
Güç/Tüketim Sarhoşluğundan ayılalım. 
6 S Uygulayalım.      


Can: Trafik sorunu ile savaşımda, ruh, zihin, beden sağlığına ihtiyacım var.
Sağlam kafa sağlam vücutta bulunur.

Kemal: Elbette Trafik canavarının yaptıkları yanına kalmamalı.
Onu Akıllı Öfke ye davet edeceğim.
Bu şu demek;
ALO TRAFİK 155 Hattını aramakla başlayacak her şey!
Modifiye araçları ve Trafik canavarlarını ihbar ediyorum.

Serdar: Yetkililer onlara; Ret Edemeyecekleri Bir Teklif yapıyorlar!
Sürücüler ve yolcular olarak, söylenmeyi bırakıp, Söylemeye geçiyoruz.
Öfke kolikler söylenir!
Akıllılar söyler!

Can: Akıllı Öfke kanunları odağında yetkililerle birlikte çalışmayı seçiyorum.
Trafik canavarlarından korkmuyorum.
Akıllı Öfke kanunlarına uymaya davet ediyorum.
Olmadı!
Yetkililer onlarla iletişim kuruyor.

Caner: Her birimiz, Trafik canavarlarını Saldırgan Öfke rotasından döndürebiliriz,
Ortaklaşa çalışabiliriz, bu mümkündür!
Yüksek para ve hürriyeti bağlayıcı cezalar işe yarar,
Bunu uygulayan ülkeler var!

Kemal: Trafikte uygun çözümler bulan ülkelerin modellenmesini öneriyorum.
Alkollü araç kullananlara, ret edemeyecekleri bir teklif yapan ülkeleri modelleyelim.
Örnek veriyorum;
1000$ para cezası.
1 ay hapis.
2 yıl ehliyete el koyma cezası olduğunu düşünün!
Kim alkollü araç kullanırdı?

Serdar: Trafik canavarlığı şimdi olduğu gibi özendirici bir davranış olmaktan çıksın artık!
Yetkililer Trafik Canavar’larını böylesi akıllı öfke kanunlarına davet etsinler.

Can: Trafik sigortası değişmesini öneriyorum.
Mevcut tavan taban fiyat uygulamasının kaldırıldığını düşünün!
Trafikte tehlike yaratan modifiye araçlar ve/veya sürücüleri neden ölüm saçıyor?
Onlar neden serbestçe dolaşıyor?
Bu tür sürücüler ve araç sahiplerinin anladıkları dilden iletişim kuramıyoruz.
Bunu alkollü sürücüler için önerdiğim cezalarla başarabiliriz.

Caner: Ancak o zaman, kaza yapmamak için önlem alırlar.
Şu an buna gerek duymuyorlar.
 Ödenecek bedel caydırıcı değil!
Can yakmıyor!

Kemal: Nasrettin hocanın yaptığını yapalım.
Çocuk testiyi kırılmadan önlem alalım.
Buna proaktif strateji diyorum.

Serdar: Örneğin yılda dört den fazla kazaya karışan araçlar var.
Bir yıl trafikten men edelim.
Sürücülerinin ehliyetlerine geçici bir süre el konsaydı!
Caydırıcı olmaz mıydı?

Kemal: Cezanın bitmesini takip eden yılda aynı araçlar takip edilseydi!
Dört den fazla kazaya karışanların trafikten kalıcı men edilseler.
Diğer sürücüler için, caydırıcı olmaz mıydı?

Can: Trafik canavarlarının nesli nasıl tükenir?
Trafik sigortasında taban-tavan fiyat uygulamasının kaldırıldığını düşünelim.
Fiyatlarda serbest olsun.
Örneğin yılda 2 kaza sonrası sigorta fiyatı artsaydı.
Kaza kolik araçların kaza başına trafik sigortası bedelinin arttığını düşünelim.

Caner: Öneriyorum;
Trafik Sigortası, Kaza başına 500 $ artsa!
Trafik canavarı özentileri azalmaz mıydı?
Serdar: 2016 yılında 43.000 araç ağır hasar kaydı(Pert) ile trafikten çekilmiş.
Ancak 41.470 araç onarılarak tekrar trafiğe çıkmış.
Sigortacılara göre bunlar “Zombi araçlar “.

Kemal: Bu araçlar 10 yılda 400 bine ulaşmış, (4)
Can: Bu bir trajedi!
Arkadaşlar trafikte bu araçlardan kendimizi nasıl koruyacağız?
Fikri olan var mı?

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu No.9
Birbirimizi Akıllıca Dinleyelim. 
Empati kuralım! 
Amaç kavga değildir. 
Öfkenin kök nedenini yakalayalım!

Serdar: Bu araçları kullananların önemli kısmı potansiyel Trafik Canavarı olabilir.
Trafikte arkanızda pert bir araç geldiğini düşünün.
Bir trafik canavarı sizden yol istiyor.
Sizin de altınızda marka bir araba olsun!
Ben yol veririm.

Kemal: Saldırgan öfkeye, saldırgan öfkeyle mi karşılık vermem.
Yol vermeyi ret mi etmem.

Kemal: “Öfkeye Karşı Teflon Ol, Sünger Olma!” kanununa uyarım.
Yani, yol veririm.

Can: Ardından “Söylenmekten Söylemeye geçerim!
Aracın foto veya videosunu çekerim.
ALO Trafik“154”  gönderirim.

Caner:  Artık görev yetkililerdedir.
Onlarda bu araçların sahiplerine ve/veya sürücülerine tekliflerini yaparlar;
 Can: Ret Edilemeyecek bir teklife önerimdir.
1.       Araç muayene sisteminde gerekli değişiklikler yapılır.
2.       Pert araçlar sahibine teslim edilmez
3.        Tutanakla muayene istasyonunda alıkonur.
4.       Alıkonulan araçlar direkt hurda paketleme fabrikalarına gönderilir.
5.        Trafiğe çıkmaları sonsuza dek önlenir.
6.       Trafikteki diğer araç sahipleri ve/veya sürücüleri için caydırıcı cezalara geçilir;
7.       Örneğin emniyet şeridinden giden bir araç sürücüsü ve/veya sahibi için caydırıcı cezalara önerimdir;
·         1000$ ceza!
·         1 ay hapis!
·         Ehliyete 2 yıl el koyma!
8.       Cezanın % 20 si yani 200$ hesaplanır.
9.        İhbar eden vatandaşın hesabına otomatik yatırılır.
10.   Trafik denetimi tüm vatandaşların otomatik denetimine açılmış olur.
11.   Çapraz denetim süreci başlar.

Nasıl Fikir?

Akıllı Öfke' nin 10 Kanunu  No.10
Çözüm odaklı iletişim kurulur. 
Ret edilemeyecek bir teklif yapılır. 
Sonuçta kazanan Akıllı öfkemiz olacaktır!

(2)Hurriyet, Noyan Doğan 6 kasım 2017)
(4) 14 ağustos 2017 hürriyet


Devam edecek…

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder